Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Till Kroken: Visst kan man framställa EcoPar av tex biogas men det görs ju inte idag, utan av vanlig "fossilgas".

Men det samma gäller ju för de flesta "syntetiska bränslena", såväl diesel, etanol och metanol kan man framställa ur Biogas eller Biomassa tex så alla dessa har ju samma potential för att användas i befintlig fordonspark och vara lika miljövänliga.

Till GT-Mannen: Visst fattar jag att dina föräldrar köpt en snål diesel med massor av skatte-reduktion. Men det jag undrar är vem som ska köpa alla dieselbilar om 3-4 år när de kommer ut som begagande:

-Skattereduktionen sedan länge är förbrukad.
-Fordonskatten är skyhögt över en bensinare.
-Priset vid pumpen ligger högre än för bensin.
-Säljaren vill ha betydligt höre pris för dieselbilen.
-Vissa modeller (många franska och vissa volvo kräver extra service för 7000 kr)

Som du säger C4an drar 2 deciliter mindre än V40 men att räkna hem alla kostnaderna ovan är inte helt lätt då de flesta bilar älder än 3-4 år inte rullar massa tusen mil / år.
Brainded skrev:Om jag skulle byta till ett jobb där jag återigen skulle få tjänstebil så hade jag även i dagens läge utan att tveka valt en dieselbil. Inte spec. mycket dyrare och åker nästan gratis när bilen används privat. Vid privatköp är det inte att tänka på.
mvh
Anders
När jag jämförde V70 170 hk bensin mot 185 hk diesel så kostar dieseln 4000 kr mer per år (netto) att ha som tjänstebil, det är ju också en hel del att "köra in" innan diesel lönar sig, nu kör ju jag mycket, så för mig lönar det sig, men de flesta av mina kollegor rullar inte så långt privat per år.

Och om privatmilen är gratis vet jag inte om man kan säga, V70n kostar ca 4500 kr (netto) + bränsle per månad som tjänstebil. (i.o.f.s mycket billagre än att åka "egen" bil)
Det är ju äpplen och päron att jämföra en 170hk bensinare mot en D5a, du lär ju minst jämföra det med en 2.5T om inte ännu större motor.
Skiljer det då åt dieselns nackdel fortfarande?

4500kr lät väldigt mycket, jag var inte i närheten av den nettokostnaden med passaten. Iofs körde jag väldigt mycket i tjänsten. Har för mig jag hamnade runt 2200-2300kr.
Jämför jag det mot att köpa motsvarande bil själv, köra 1200mil i månaden och för det få 18kr/mil när det i själva verket kostar mig omkring 40-50kr/mil så ser jag det som att privatmilen blir i princip gratis med tjänstebilen ja :)
När jag hade passaten så låg dieselpriset fortfarande runt tian, vilket gjorde att jag körde för 5-6kr/mil plus en månadskostnad som varit betydligt högre om jag haft en privat bil.
Hade jag istället haft en bensinare som tjänstebil med motsvarande prestanda så TROR jag inte att jag haft en lägre månadskostnad och mitt bränsle hade kostat drygt det dubbla.

Sen, vad är 4000kr om året i ett bilägande? Min far vill ha en V70 II diesel endast för att få en bättre bil att dra husvagn med, inte för att den drar mindre. Att det före årsskiftet var mer lukrativt när dieseln subventionerades vid nybilsköp går dock inte att sticka under stol och jag tror att många av den anledningen återigen ryggar tillbaka vad gäller dieselköp.

mvh
Anders
Brainded skrev:Det är ju äpplen och päron att jämföra en 170hk bensinare mot en D5a, du lär ju minst jämföra det med en 2.5T om inte ännu större motor. Skiljer det då åt dieselns nackdel fortfarande?
En D5a hade högre förmånsvärde än även en 2,5T när jag jämförde. Och visst kan man jämföra äpplen och päron.

D5an
Har duktigt bra bottenvrid men totaldör ju om jag varvar över 3500 rpm.
Går rätt snålt.
Knacker, låter och vibrerar så man ibland undrar varför det finns backspegel över huvudtaget, den vibrerar ju så mycket att man inte kan se något bakåt i den i alla fall :D

2,5T
Sämre bottenvrid men bra drar om man låter den varva ut lite.
Drar mer bräsnle
Komforten är ju på en helt annan planet, går tyst, mjuk och vibrationsfritt.

Jag valde D5a enkom för att åka lite billigare, men fan vet om det blir billigare i längden.

Det jag inte riktigt kan förstå är "Dansen runt den heliga dieselkalven" där alla vill tjäna pengar på dieselbilen, läste lite i ett antal biltidningar senaste veckorna.

Oljebolagen säger: Visst dieseln är dyrare vid pumpen, men det är ingen fara för dieselbilen är snålare.

Bilförsäljaren säger: Visst dieselbilen dyrare att köpa, men det är ingen fara för dieselbilen är snålare.

Skatteverket säger. Visst dieselbilen är dyrare att skatta, men det är ingen fara för dieselbilen är snålare.

Bilverkstaden säger. Visst dieselbilen är dyrare att serva (volvos smådieslar), men det är ingen fara för dieselbilen är snålare.

Lägger man ihop alla dessa faktorer så så måste man köra ohyggligt många mil för att det ska vara förmånligt rent ekonomiskt.
En snabb jämförelse av privatköp V50 1.6D alternativt 1.8 F körd på enbart bensin (1.6:an är utrustningsmässigt inte riktigt jämförbar) vid 2000 mil/år.

D kostar 11 000 mer i inköp, men kostar 3600 kr mindre för skatt och bränsle per år (vid diesel = 13.04 och bensin 12.34). Försäkringen ser vid förfrågan hos ett bolag ut att bli ungefär lika. Serviceintervallet blir detsamma och basservicen går på ungefär samma pris. För dieseln kan byte av partikelfilter tillkomma vilket om man smetar ut det blir ca 1000 kr/år. Andra skillnader i servicekostnad har jag dålig koll på. Svårt också att bedöma skillnaden i andrahandsvärde, men låt oss anta att det är samma när jag säljer bilen efter 6 år. Med detta har jag alltså räknat på dyrare bränsle, högre inköpspris, högre skatt och dyrare service. Summerat efter 6 år får jag det till att dieseln är 4-5000 kr billigare. Mitt viktigaste argument för dieseln är dock att den drar 25% mindre energi och släpper därmed också ut 25% mindre CO2.
av LJN
-Sen finns det en variabel till att beakta! När kostar bensin eller diesel 20.- per liter? Dröjer det 2, 3 , 5 eller 10 år.
Ingen vet detta idag men det återkommer artiklar ganska ofta som påstår att bränslepriserna kommer att dra iväg
rejält. Fördel med diesel är den lägre bränsleförbrukningen, oftast drygt 30% lägre. Högre bränslepris = större vinst med diesel enligt min mening om nu inte staten straffar dieselköparna ännu mer....

/Lennart
Till anp:
Orsaken till det högre dieselpriset...se mina tidigare inlägg i denna tråd.

I övrigt så håller jag med Brainded om att jämförelsen mellan 2,4l bensinaren på 170hk och D5:an på 185 hk är som att jämföra äpplen och päron. Efter att ha gjort många testkörningar mellan 2,5T, 3,2 och D5 så känns D5:an definitivt som den starkaste och smidigaste i vanlig körning, gillar man och varva så är de andra att föredra, men inte särkskilt roliga, volvo gör inte roliga motorer, längre...på amazonens tid däremot...Sedan så tycker jag att VolvoB20 i det närmaste är oseriös med påståendet att komforten är så dålig i D5:an att bakspegeln vibrerar så mycket att den inte går att använda. Har själv en S80n D5:an och komforten är utmärkt, har inte haft en tystare eller bekvämare bil, det enda som stör upplevelsen är upplevelsen av att ha en fiskebåt när motorn är kall och man glömde köra bränslevärmaren. Detta gäller dock alla dieselbilar inkl. BMW och Mercedes.
Användarvisningsbild
av Funk
Att komma ihåg är den gamla devisen: tillgång och efterfrågan..
Det går inte att tillverka bara diesel av råolja, ju mer diesel efterfrågas (i förhållande till bensin) desto mer kommer bensin att bli en biprodukt. Vi är inte där ännu men efter ett tag kan priset på bensin komma att sjunka om tillgången överstiger efterfrågan.

/Thomas
Funk skrev:Vi är inte där ännu men efter ett tag kan priset på bensin komma att sjunka om tillgången överstiger efterfrågan.

/Thomas
Hoppas du har rätt. Men jag har visserligen svårt att tro det, med tanke på tex Kinas ökade efterfrågan.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]