Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå.

Jag har nu varit ute på min första lite längre tur med bilen, 01`s S80 sen jag köpte den, o har fått ett par frågor till:

- Jag har en stereo som heter HU-801 som ger, i mina öron, ett fantastiskt ljud i bilen. Men dörrsidorna vibrerar, så jag får ett mycket fult resonansljud. Om jag lägger handen på dörrsidan så tystnar vibrationerna. Är det någon som "been there" och vet hur jag lämpligtvis ska göra för att få bort vibrationerna? (sänka volymen är inget alternativ :wink: )

-När jag kör med farthållaren inkopplad och sen trycker ner kopplingen så hinner motorn varva upp några hundra rpm under ett par tiondels sekund innan den går ner på tomgång. Skall det vara så?

Mvh
av Siqqe
Ja, det där dörrsidoskallret finns på alla S60, V70 samt S80. Kanske även XC90.

Jag gjorde så att jag plockade bort alla dörrsidor och la en mjuk plastfilt precis i skåran längst upp på dörrsidan. Jag fäste filten med smältlim av den anledningen att det inte fäster alldeles för bra om man någon gång måste göra om proceduren alternativt plocka bort dämpningen. Du förstår precis vad jag menar när du har plockat bort dörrsidan.
Ok.

Är filten nån speciell Volvo-fix dom tagit fram eller får jag prova mig fram till nått lämpligt?
Det sitter ju ett antal låspluggar av plast som håller dörr-sidorna, är det engångs eller går de att öppna upp o återanvända?

Mvh
Jag har även jag vibrationer i mina dörrsidor, men det kommer från där dörrsidan och låspinnen möts. dvs på ovansidan av dörrsidan. tips på hur man kan möta detta problemet...lite svårt att få in en duk där emellan :???:

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]