Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av packas
Hur behandlar man lättas plast detaljer som är omålade har en xc70 och på dom finns en del av denna vara
Användarvisningsbild
av Funk
Bland vanliga konsumentprodukter är troligen Sonax Extreme Plastic Renovator bland det bästa du kan hitta. Tvätta med en bra cleaner innan, t.ex Turtles Vinyl Cleaner är OK.
Autoranges DeWax skall tydligen vara bra till att ta bort vaxrester med, men den har jag inte provat än..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Funk skrev:Bland vanliga konsumentprodukter är troligen Sonax Extreme Plastic Renovator bland det bästa du kan hitta. Tvätta med en bra cleaner innan, t.ex Turtles Vinyl Cleaner är OK.
Autoranges DeWax skall tydligen vara bra till att ta bort vaxrester med, men den har jag inte provat än..

/Thomas
Testade DeWax idag för första gången och är inte imponerad. Fick bort lite grann men långt ifrån allt. Iof är det nån vecka sen jag vaxade och det kanske fått "härda" för mycket. Däremot är Sonax Extreme det absolut bästa jag testat på listerna. De blir som nya utan att se kladdiga ut.
Användarvisningsbild
av Funk
Gammal tråd, men here it goes..

Jag fick en liten skvätt Concept Vista av en vän i början av Juni och applicerade bak på en äldre Ford Ka (gigantiska plastsjok till kofångare :roll: ) i samband med att jag hjälpte tjejen som äger den att vaxa inför sommaren. Jag hade helt glömt av det tills jag alldeles nyligen ombads hjälpa till att fräscha upp den en aning igen eftersom den skall säljas.
Nu tre månader senare ser bakre kofångaren fortfarande äckligt bra ut. Tack för tipset Fluffen, nu står det en flaska på hyllan för eget bruk...
Jag gav 300:- för en flaska, och även om det är mycket pengar så tror jag att det är ett av mina bättre köp, får lägga på våra egna bilar i helgen i stället för Sonaxen som vanligtvis används.

/Thomas
av Cicaro
Absolut enklaste och bäst resultat enligt mig är vanlig teflonspray(teflonspray) finns för 50lappen på ex. biltema, och fräschar upp listerna utan att kladda i efterhand, ta en trasa, spraya på trasan och torka av... :)
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Cicaro skrev:Absolut enklaste och bäst resultat enligt mig är vanlig teflonspray(teflonspray) finns för 50lappen på ex. biltema, och fräschar upp listerna utan att kladda i efterhand, ta en trasa, spraya på trasan och torka av... :)
Hur länge håller sig teflonsprayen?

Vart kan man hitta Concept Vista sprayen? Är det en sprayburk eller "blomsprutamodell"?

/Christian
av Cicaro
Teflonsprayen håller ungefär lika länge som en vaxning.. Brukar lägga på nytt lager varje gång som bilen får hårdvax...

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]