NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#188162
Hej!

kompressorn går inte heltplötsligt,kopplade förbi och då går den bra.
termostat,tepgivare lillfläkten,termometern funkar,allt funkar som de ska,men compressorn hänger inte med ,varken i läge auto eller manuel.
kollade alla säkringar kablage,hittar inga fel, har inte en enda felkod eller varningslampa.displaynpanelen ser allt som förrut.

var tycker ni man ska leta efter för o hitta felet.

??:-/ snart e sommar och då kommer jag att svettas ihjäl utan acn :cry: .
#188282
Det är inte nu som jag ska nämna att jag jobbar på Valeo Climate Control och säga att mina kollegor utvecklat AC-systemet till P1? :roll:

Kan höra mig för lite ang. de felsymtom som du nämner...
#188286
Det första man bör kolla är ju trycket i systemet.
Inget tryck = inget kompressortillslag

Nu finns det ju fler saker som gör att den inte startar.

Tryckgivare,tempgivare,evapuratortempgivare,osv ....... och
slutligen, användarfel :wink:

Har du tempväljaren på max kyla och kompressorn går inte ?
#188351
När Ac kompressorn inte fungerar vad står det i displayen att det är för ute temp ?
Om det är under ca 5 grader så skall kompressor inte fungera
Kan ev i detta läge vara fel på givare eller kablage
Så vid det inte är så kallt ute :wink:

//Goose
#188399
hej på er!

alltid brukar jag köra på auto 21c ,funkat bra
testat med att lägga tämpväljaren på max ,snurar kompressorn ändå inte.

förr en vecka sedan upptäckte lite oljefläckt under bilen ,kan det va ac oljan! bryrde mig inte då.
i displayn visar inga text eller varningslampa !ytrretempen är rätt .ute var över 20 g, det borde kylan funka ,

säkringF27.och R11 Reläet för Kompressor för luftkonditionering.. de är hela och alla andra cupesäkringar .
testade med att provköra kompressorn Genom att pilla med reläet,hade bilen i gång med ecc,då går den ,och kallt blir det,
släpper jag reläet så stannar kompressorn direkt .

tänkte fråga om var evapuratortempgivare sitter ?

ska boka tid för att kolla ac vätska och oljan.ifal om det det
fuktgivare,lillfläckt ,yttretermometer,solsensor,reläe,säkringar är hela .

förra året hade jag bästa väder i bilen,bilen är svar och blir varmt snabbt,specielt när bilen stått under solen ettag då går det att basta i den.
eccn var en av de bästa jag gillade ,men nu mår den inte bra.vad det är så vet jag inte ,

eftersom det visar inga text eller lampa så borde det vara en enkel fel!

tacksam för all hjälp och tips jag får
#188580
Ska inte sätta min årslön på det, men jag skulle satsa pengar på att det är magnetkopplingen i kompressorn som måste ställas in...
Vanligaste symtomet är att AC:n kyler en kort stund, sen lägger den av.... Brukar vara ganska vanligt att den måste ställas in efter några års användande.
Kostar ungefär 1000:- plus moms att justera magnetkopplingen hos något AC-specialist. (Alltså INTE hos VOLVO som vill oftast byta HELA kompressorn vilket kostar skjortan!!)



/D
#188586
magnetkopplingen går igån och snurrar när jag förbitestar ,utan det har något automatiken att göra ,alltså någon givare inte skickar signal till magnetkopplingen för att starta .

själv tror jag att det är förlite acgas/olja ,därför går den inte .om jag inte kommer på något annat så sista alternativet att fylla på gas.

i ac rörerna ser man att det är ett par givare som är kopplad,vad är de till för(vad har de för uppgift)!? gissar igen att känner av om vätskan minskar eller olja och hindrar kompressorn att gå när den upptäcker minskning av vätsaka.

jag kanske bra på att gissar men sällan har jag rätt :???:
#188589
jag Bygla kontaktstycket till givaren som sitter på lågtrycksröret där rören går in i kupén. Om kompressorn slår till så är de troligen slut på gas kan även vara en defekt givare. Vanligt fel är att torkfiltret rostar i botten (och då läcker gasen ut) kolla det oxå...nämnde förrut att jag såg olja för någon vecka sedan..kan det har kommit från acn.

mvh
#188635
hände inget då jag Byglade de två kontaktstycket till givaren som sitter på lågtrycksröret där rören går in i kupén.
det ända som händer va att kylfläckten ökar i hastighet,inget mer ,kompressorn går inte i gång. :(

klickar man på reläet som sitter i säkringslådan under motorlocket så går kompressor igång och inne blåser kallt! frågan är om det är något annat som skickar signal till reläet är felande och vad är den eller var sitter denna givare?

jag kommer inte på något mer ,,,några tips från er

borde väl kompressorn komma igång då man byglar kontaktstykerna till givarna!

:shock: funderar vidare....
#190335
acn är hel igen som förrut...... felet hittades av en kompis och det var bara en liten sak,
det var nämligen den givaren som sitter på lågtrycksröret (smala röret under motor locket)där rören går in i kupén.

köpte och bytte alldels själv.
tack till alla som ville hjälpa till :)

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]