Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fajlajp
Är det någon som bytt tanklocksfästet på liknande bil (har en xc70)?
Vill gärna veta hur man gör det så skonsamt som möjligt för att inte skada lacken.
Användarvisningsbild
av munin
Är ett tag sen jag bytte, använd en liten pryl alt tunn spik för att knacka in "plastpluggarna" på gamla fästet, tror att det var 4 st. Om jag kommer ihåg rätt var det viktigt att sätt dit locket på fästet före man försiktigt knackar dit det nya fästet. Ingen svår grej du fixar det på några minuter
Användarvisningsbild
av fajlajp
Tack så mycket.
Men jag ska alltså knacka de utifrån och in. Ingen idé att försöka bända loss det!?
Fixar det i morgondagens ljus. :-)-)
av Siqqe
Någon som har ett bra tips på hur man sätter på locket på fästen på ett smidigt sätt?
Användarvisningsbild
av fajlajp
Menar du att du vill sätta dit locket eller luckan?

Luckan ska ju bara sättas dit med tillhörande fjäder.
Det ska sitta små hakar på fästet på bilen. Om det inte gör det så kostar delen runt 80kr hos Volvo.
av Siqqe
fajlajp skrev:Menar du att du vill sätta dit locket eller luckan?

Luckan ska ju bara sättas dit med tillhörande fjäder.
Det ska sitta små hakar på fästet på bilen. Om det inte gör det så kostar delen runt 80kr hos Volvo.
Jag vet inte riktigt vad jag menar. :oops:

Tanklocket sitter fast på en plastbit (ser ut som en halvmåne) som i sin tur sätts fast i bilen med plastnitar. Jag undrar hur man på ett smidigt sätt sätter fast locket/luckan på den här halvmåneliknande plastbiten.
Användarvisningsbild
av fajlajp
Jo själva fästet. Det ska finnas små hakar där man ska fästa luckan på. På luckan finns det ett litet stag. Staget ska alltså bara sättas dit. Men det är inte ovanligt att de små hakarna går av (hände mig nyss). Men på fästet, mot tanklocket ska det finnas två andra hakar som själva fjädern ska fästas på.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]