Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#189264
~Kalle~ skrev:Nu menar jag inte så, självklart att veteranbilarna inte ska behöva betala (lika mycket) skatt som vi andra :P , men det är ju många bilar som inte är veteranbilar utan används dagligen som en vanlig bil.

ett exempel http://www.blocket.se/vi/16071772.htm?ca=1_3_s

En helt vanlig bil som folk kör för att ta sig från A till B som släpper ut en massa partiklar och gifter

/Kalle
jag har ett bättre tips.. straffskatta flyget UTOM för produkter och gods.. För civilflyg helt enkelt, för att ta sej till mallis och annat skattefritt i avgasväg är åt helve..
För du vet att DIN andel i flygstolen på en normal jumbojet är ganska exakt vad JAG släpper ut på ett år (1500 mil katalysatorbil).. men det är bara när du åker till mallis sen ska du därifrån med..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#189490
*pettson* skrev:
~Kalle~ skrev:Nu menar jag inte så, självklart att veteranbilarna inte ska behöva betala (lika mycket) skatt som vi andra :P , men det är ju många bilar som inte är veteranbilar utan används dagligen som en vanlig bil.

ett exempel http://www.blocket.se/vi/16071772.htm?ca=1_3_s

En helt vanlig bil som folk kör för att ta sig från A till B som släpper ut en massa partiklar och gifter

/Kalle
jag har ett bättre tips.. straffskatta flyget UTOM för produkter och gods.. För civilflyg helt enkelt, för att ta sej till mallis och annat skattefritt i avgasväg är åt helve..
För du vet att DIN andel i flygstolen på en normal jumbojet är ganska exakt vad JAG släpper ut på ett år (1500 mil katalysatorbil).. men det är bara när du åker till mallis sen ska du därifrån med..
Tur att jag inte gillar att flyga! :-DD

Men håller med!
av anp
#189577
*pettson* skrev:
~Kalle~ skrev:Nu menar jag inte så, självklart att veteranbilarna inte ska behöva betala (lika mycket) skatt som vi andra :P , men det är ju många bilar som inte är veteranbilar utan används dagligen som en vanlig bil.

ett exempel http://www.blocket.se/vi/16071772.htm?ca=1_3_s

En helt vanlig bil som folk kör för att ta sig från A till B som släpper ut en massa partiklar och gifter

/Kalle
jag har ett bättre tips.. straffskatta flyget UTOM för produkter och gods.. För civilflyg helt enkelt, för att ta sej till mallis och annat skattefritt i avgasväg är åt helve..
För du vet att DIN andel i flygstolen på en normal jumbojet är ganska exakt vad JAG släpper ut på ett år (1500 mil katalysatorbil).. men det är bara när du åker till mallis sen ska du därifrån med..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=745726
av *pettson*
#189803
anp skrev:
*pettson* skrev:
~Kalle~ skrev:Nu menar jag inte så, självklart att veteranbilarna inte ska behöva betala (lika mycket) skatt som vi andra :P , men det är ju många bilar som inte är veteranbilar utan används dagligen som en vanlig bil.

ett exempel http://www.blocket.se/vi/16071772.htm?ca=1_3_s

En helt vanlig bil som folk kör för att ta sig från A till B som släpper ut en massa partiklar och gifter

/Kalle
jag har ett bättre tips.. straffskatta flyget UTOM för produkter och gods.. För civilflyg helt enkelt, för att ta sej till mallis och annat skattefritt i avgasväg är åt helve..
För du vet att DIN andel i flygstolen på en normal jumbojet är ganska exakt vad JAG släpper ut på ett år (1500 mil katalysatorbil).. men det är bara när du åker till mallis sen ska du därifrån med..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=745726
Se där ja.. en ny uträkning.. en bil med 4 personer kan åka 3000 mil på en thailandresa.. tja det är ju miljövänligt.. det går ju så några plan per dygn..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#189830
*pettson* skrev: Se där ja.. en ny uträkning.. en bil med 4 personer kan åka 3000 mil på en thailandresa.. tja det är ju miljövänligt.. det går ju så några plan per dygn..
Några fakta ni bör tänka på ...........

I medel drar ett jetplan 0.35 l/mil och passagerare (fullsatt), alltså går det snålare än om man åker i bilen och den inte är minst 2-3 pers i bilen....

Symbolisk kanske det skulle ge något att dödad flyget men i verkligheten ger det inte ett skit. Flyget globalt förbrukar bara 2% av fossilenergin ...
av anp
#189837
Miljödatabas/beräkna utsläpp flygresor http://emis.sweweb.se/lfv/swe/action.lasso

Symbolik eller ej, så är flyget en väldigt onödig utsläppskälla.
Svenska bilister skattas till döds för att rädda världen miljömässigt, men kan samtidigt resa jorden runt för en struntsumma utan en tanke på miljön.

Lite andra jämförelselänkar utan faktajämförelse mm...
http://info.uu.se/uadm/dokument.nsf/sid ... 41003E5F70
http://www.gp.se/content/1/c6/29/92/64/Flygmiljo.pdf
http://www.svensk.info/cnyskal%E5.htm ( uppdaterad -98!? )
av *pettson*
#189954
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev: Se där ja.. en ny uträkning.. en bil med 4 personer kan åka 3000 mil på en thailandresa.. tja det är ju miljövänligt.. det går ju så några plan per dygn..
Några fakta ni bör tänka på ...........

I medel drar ett jetplan 0.35 l/mil och passagerare (fullsatt), alltså går det snålare än om man åker i bilen och den inte är minst 2-3 pers i bilen....

Symbolisk kanske det skulle ge något att dödad flyget men i verkligheten ger det inte ett skit. Flyget globalt förbrukar bara 2% av fossilenergin ...
Tror du missuppfattade nåt.. nån koldioxidskatt betalas det fanken i mej inte.. jag vet att motortypen i sej är otroligt snål och effektiv idag .. men avgaser släpps ut..
Problemet i ditt tankesätt är följande.. hur långt är det till thailand?.. vi är 4 i en familj..4x0,35= 1,4 liter/ mil vore vår andel då.. så mycket drar inte min bil varesej jag är själv eller fullpackat.. men ändå.. Nu är det ju en bit till thailand och en bit tillbaka.. det blir några liter bränsle det.. Och dom litrarna är jävligt onödiga hur vi än vänder på det.. mera onödiga än om jag åker och handlar med bilen med några mil till och från affären.. ÄNDÅ är det jag som skattar för min matresa.. Kanske vore bättre vi använde inrikesflyget till affären?
Användarvisningsbild
av Fluffen
#189955
Jag äger ingen miljöbil men om jag ger fanken i och flyga kanske man drar sitt strå till stacken iallafall. :roll: :lol:
Så är det ju så att alla avgaser som släpps ut på hög höjd påverkar mer än de avgaser vi släpper ut vid backen.
Senast redigerad av 2 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
av DDD
#189964
Då vill jag tillägga att, jag visst så är bensinen för dyr några men självklart så är det en fråga som är stryd av inkomst.
Frågan är väl om det är rättvist med bröder/systrar norröver i vårt avlånga land som har orättvisa höga bräslepriser och möjligen, procentuellt sätt, har en lägre inkomst än medborgare som bor söderöver och som tjänar mer och som möjligen har lite lägre bränslepriser och kanske har en möjlighet att åka till jobb på annat sätt än att köra 40 mil ensam i en bil för att jobba 8 timmar och sedan köra tillbaka när arbetsdagen är över?
Användarvisningsbild
av camaro69
#190004
Vilken fin tanke av dig DDD att värna om bröder och systrar i norra delen av vårt avlånga land.

Är det någon som tänkt motsvarande tanke med hänsyn till bostadspriserna i storstadslänen exempelvis?
Kan vi kanske subventioneras? :wink:

Snacka om kollektivtrafik. Till o från stan under kontorstid går väl bra.
Men skiftarbetar man är det lögn i helvete att utnyttja kloakmustangen (tunnelbanan) och bussar som inte går. :evil:

Det går fortare att köra 20 mil från arbetet i Norrland, än att ta sig från arbetet på norrsidan om stan till södersidan efter kl 24.00.

Men jag förstår bröder och systrar som säger: Vi flytt in´t.

För vad fan har storstan att erbjuda. Köer, höga bostadspriser, stress och jäkt, aldrig tyst och lugnt. Avgaser och skit. Ingen vinter, bara grått och trist.

Hört talas om inre stödområdet. Det ligger fan inte i storstadsregionerna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]