Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ägt en V70N 02 i nu en månad. Ibland går det inte att få i farthållaren. Jag får inte cruise att lysa i displayen. Då måste jag vrida av tändningen för att få det att fungera igen. Firman där jag köpt bilen var villiga att åtgärda men självklart när de skulle kolla så fungerade det. Jag åkte därifrån men hann knappt ut på vägen innan problemet kom igen. Körde en vecka med samma problem. Jag talade med säljaren som ville ta in bilen för att felsöka. Nu till saken. Den har fungerat felfritt i flera dagar kan det vara väderberoende? Sätts felkoder utan att man får meddelande om det? Jag vet at det skrivits om farthållare här på forumett idigare men jag har lite panik då bilen ska in på verkstad på tisdag. tacksam om nån har tips så jag har lite kött på benen.
Jag har haft samma problem och det var pedallägesgivaren som krånglade. Det är en liten kontakt som sitter vid bromspedalen och är till för att koppla ur farthållaren vid bromspedalrörelse.

Kontakten är billig, men arbetet ca 1000:- på Volvo.

Återkom gärna och berätta om det var det felet.

/Stefan
Användarvisningsbild
av #27
AndreasGLT skrev:Hej. Vet nån om kontakten ger felkod. det är inte en volvoverkstad som ska felsöka och jag är rädd att de inte hittar något.

Ja dom får man felkoder på om det är felet
Nu har bilen varit på felsök och det var en bromsljuskontakt som var felet. det fanns ingen hemma på volvo så jag fick en ny tid för att åtgärda. Antar att det är de som sitter under pedalerna eller?
Alldeles riktigt. Hört att den är snorlätt att byta själv. Kolla för bövelen det innan du lämnar in den. Sitter den fastknäppt med 2 klipps och en liten kabel så är det inga konstigheter.
Hej
För min del är det ett fel som säljaren(bilfirman ) står för då jag upptäckte felet på vägen hem efter att ha hämtat bilen.
Det som oroar mig är att de borde sett den felkoden redan innan jag köpte den tycker jag. Den var nyservad och borde de inte läsa av felkoder då eller gör de inte det?
Nu har jag varit och fått farthållaren fixad. det var en kontakt på bromspedalen som var felaktig. det kom larm på den med det försvann när kontakten var bytt.
För mig var det gratis och arbetet tog 5 min.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]