Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fluffen skrev:Glöm inte köpa en ombyggnadssats på volvo om du ska ha den nyare plastmodellen. :D
Räcker det inte med lite längre slang, då den nya inte har vinklade kopplingar??
Det är klart att det går att fixa slangklämmor och slang själv men jag tycker det är enklare att köpa ett komplett kitt som innehåller allt man behöver när man ligger där och bökar. :lol: Kostar inte så mycket heller och slangarna är olika stora också så man måste ha två olika slangar och skarvrör om man fixar själv. :???:
Sparkz skrev:Kallstartventilen styrs av termotidgivaren som sitter längst bak på toppen bakom insuget. Det är en bimetall som värms av en värmeslinga, är motorn kall tar det längre tid att värma upp den tills den bryter. Både kallstartventilen och termotidgivaren får ström från stift 15a på startmotorn, så den sprutar bara när startmotorn går.
Man köper inte en ny kallstartventil innan man har felsökt!
Sätt en provlampa på ventilen och titta på den när du startar. Den ska få ström i 7 sekunder vid -20º, och ner till inte alls vid +35º.
Ta loss ventilen och bygla 30 och 87 på sockeln till pumprelät så pumpen går. Kolla om den droppar. Då får titta i några minuter, även om det droppar långsamt samlas det i insuget och gör att motorn surar igen vid varmstart.

Kolla pulsairventilerna också, kan ställa till problem med varmstart om de läcker. Ta loss gummiförgreningen och starta motorn på tomgång. Det ska inte läcka tillbaka avgaser där, det ska kännas ett litet undertryck om du lägger tummen över.
Hej. jag har problem att komma in i bagageutrymmet kan varken öppna luckan med nyckeln eller med centralåset. vore tacksam för lite hjälp. Jag har fixat låset...............

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]