Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paal
Har den siste tiden opplevd at det kommer en slags "plystrende" viinende lyd fra motoren når jeg drar litt på, eller bremser på motoren. Lyden forsvinner kommer i visse turtall, og forsvinner igjen når jeg gasser litt mer. Høres nesten ut som om viftereima slurer, men det er det altså ikke, for lyden kommer annet sted fra. Kan det være turbo-relatert? Har noen opplevd noe som ligner?
av OssianF
Tror att det kan vara turbon som låter. När Du ger gas går den upp i varv och då får man ett vinande ljud. Har samma sak på min S60 D5. Trevligt, tycker jag. ;-//
av Paal
Nja, turboen - den hører jeg. Og kjenner lyden på. Denne lyden jeg snakker om nå er noe som har oppstått i det siste. Og den er kraftigere enn turboen i lydstyrke. Den kommer når jeg bremser på motoren, og den kommer når jeg gasser raskt på. Men den gir seg omlag rundt 2500 omdreininger som regel.

Men nå har jeg gått over alt av slanger og skrudd til slangeklemmer der jeg kommer til. Jeg tror, men er altså ikke sikker - på at lyden må ha med en lekkasje, eller noe slikt i forbindelse med turboen. Har noen erfaringer med dette, og eventuelt: hvor det er mest sannsynlig at slike lekkasjer oppstår?
av Paal
Nå tror jeg at jeg har funnet løsningen :-)

Var hos Bilia i Oslo, og der feilsøkte de med stetoskop og greier. De var ganske overbevist om at det var i skjøten mellom turboen og eksosmanifolden problemet oppstår. De tror det rett og slett er en lekkasje der som skaper denne hviningen / visslande. Jeg spurte om det er bare å stramme de tre(?) mutterne der for å se om det hjelper - de mente det kunne gå an (turboen var for varm til at de kunne gjøre noe der og da), men antok at det nok er pakningen som er problemet.
Er det noen som har lignende erfaringer, evt kan gi råd om det er vanskelig å skifte pakning selv? Eller om det holder å stramme?
av Cedrix
Forstätter på denna tråd eftersom jag har precis samma fenomen.
Ett ordentligt tjutande när jag varvar upp motorn till ca 2500 rpm, då blir det tvärtyst. Samma ljud hur (men något svagare) när jag motorbromsar länge, så fort jag nuddar gasen då blir det tyst.

Är det läckage i turbotrakten som gör detta?
av Paal
Den visslande lyden forsvant med en gang jeg skrudde til de tre mutterne som forbinder turboen med manifoilen. Etter det har bilen vært tyst og fin. :-) Håper det er så enkelt for deg også!
av Cedrix
Tyvärr så var det inga lösa skruvar på min bil!

Tycker det låter som ett väsande insugsljud i min bil, men hittade en tunn spricka på avgasröret aldeles efter turbon. Undra om det kan vara den lilla sprickan som orssakar ljudet.

Tycker att det blir ,mer och mer för varje dag.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Nu när det är varmt så vinner turbon lite mer men anturligtvis inte hur mycket som helst. Ett svagt insugsljud hörs ju. När det är varmare ute så är luften tunnare(högre densitet) och turbon får jobba mer för att få in samma luftmassa som när det är 5 grader varmt. Men som ovan sagt så brukare högre tjutande/vinande vara luftläckage på ingående sidan, dvs luft till turbon.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller