NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dustboy
Hej,

har en V50 - 06 1.8F som börjat rulla lite ojämnt när man håller jämn gas. Har kört på E85 sen feb-mars, körde på bensin hela vintern. Symptomen liknar som när man kör ett tungt släp, bilen "gungar" fram och tillbaka om när den rullar i jämn hastighet. Det känns också tydligare i lägre hastigheter på lägre växlar, uppe över 70-80 på femmans växel känns "gunget" inte lika markant.

Har även testat att ha bilen stilla och ge gas, och håller jag jämn gas så "rycker" varvtalet upp och ner oregelbundet. Jag tyckte inte att jag hade samma symptom i vintras på bensin, men jag är osäker på om det verkligen är E85 som är boven i dramat. Ngn annan som haft liknande?

Dessutom, lagom till vårvärmen så har ngn av fläktarna i ventilation börjat ge missljud, verkar var till de utlopp som sitter ovanför centralpanelen - inte när det blåser längre fram vid rutan. Tycker väl att de borde hålla ngt längre än så, men jag vet inte om det är ngt som sitter fast eller ett lager som håller på att ge sig. Är det ngn som har koll på var fläktarna sitter - eller är det helt kört att ge sig på felsökningen själv?

// j
av Kyoshiro
Hej!

Jag hade samma problem, eller liknande iaf. Ryckig gång under låg hastighet på tvåans växel för det mesta. Funderade på om det kunde ha någonting med bränslesinsprutningen, köpte lite injectioncleaner för att se om det blev bättre, vilket det delvis blev. Så eventuellt var jag väl tvungen att lämna in den för felsökning och eventuellt byta insprutning/munstycke.

M E N, här kommer menet. Jag lämnade nyligen in bilen för att byta rem till hjälpgeneratorn och samtidigt byta ut spännrullarna. Efter det så blev det faktiskt mycket bättre, för att inte säga att det försvann helt. Jag har inte tänkt på det sen dess iaf.

Inget vettigt svar, men kanske lite hjälp iaf.

Mvh
Fredrik
av dustboy
Det känns som det är ett bränslerelaterat problem eftersom den rycker, men å andra sidan så är det inga problem vid gaspådrag - bara vid helt jämn gas. Först trodde jag att det var sommardäcken(18' med 45 profil) som spökade, att de spårade eftersom det kändes tydligare när jag bytt däck. Tycker också att den uppträder med fördröjning emellanåt, liknande en hederlig gammal trimmad moppe som "dör" en kort sekund vid gas, och sedan skjuter på .

Funderar ändå på att lämna in den för att felsöka. Ska prova med injectorcleaner först.
av Psyko
Lämna in bilen, det har kommit en ny mjukvara för Motorstyrsystemet (ECM)
som fixar div bekymmer just på Flexi motorerna.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
o det kostar, min nybilsgaranti har gått ut. jag har haft den inne totalt 12ggr för garntiåtgärde jag tycker det får räcka nu.
Volvo borde lära sig att kvalitetstesta sina bilar innan de släpper ut dem på marknaden o det har jag hävdat länge.
Jag funderar på en T5 r-design istället
Användarvisningsbild
av poseidon
Det beror på vad det är som uppdateras, är det återkallning för alla kostar det inget. Men om man ber om det själv kanske man får betala, särkert olika på olika verkstäder.
av dustboy
Psyko skrev:Lämna in bilen, det har kommit en ny mjukvara för Motorstyrsystemet (ECM)
som fixar div bekymmer just på Flexi motorerna.
Well, idag så upptäckte jag en lustig sak. Jag har haft utblåsen till luftkonditioneringen satt till 0, och luften har endast strömmat framme vid rutan. Som jag nämnde tidigare så har det låtit illa vid höga fläkthastigheter, och när jag öppnade de främre utblåsen så försvinner ljudet - så jag antar att det sitter ngt skit som visslar beroende på hur luften går i kanalerna. Men, helt plötsligt så går bilen också jämnare. Inget "gung" eller ryck. Hann tyvärr inte testköra ngn längre sträcka för att se om det började igen, men åkte 10 min med jämn, fin gång.

Ska ändå ringa Bilia imorgon om mjukvaran, men blir aningen konfunderad varför bilen går jämnt när ECC:n påverkas. Skumt.
Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]