Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Har egentligen inte med den här tråden att göra, men har med polisers "misstag" att göra.

På den tiden jag körde taxi råkade min åkare en natt ut för att varningslampan för trasig glödlampa började lysa, eftersom passet skulle vara över om en stund så orkade han inte kolla vilken lampa som lagt av utan körde glatt vidare bara för att på väg till macken bli stoppad för att ena baklampan var trasig.

Att han var på väg hem för att kolla och byta imponerade inte på polisen ifråga utan han tog gladeligen fram bötesblocket och började skriva.

Min åkare ansåg att när han ändå höll på och skriva en böteslapp kunde han skriva en till på regnr = och så rabblade han ett regnr. Polisen undrade naturligtvis varför han skulle skriva en till och på vems bil det var.

Svaret blev kort och gott att: Jag tycker att Du kan skriva ut en bot på din egen bil eftersom din högra strålkastare INTE lyser!!

Snuten vänder sig om, svär högt och ljudligt och går och sätter sig i sin bil och åker därifrån.. :-D

//
Micke
Användarvisningsbild
av camaro69
Nu börjar väl tråden handla om: Jag mötte Lassie eller en kompis, kompis. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:Men det som jag anser farligast, och borde övervakas och beivras hårdare, är dessa som inte har vett att hålla avstånd.
I rusningstid på E4 ligger folk i 90 km/tim och har ett avstånd på ibland mindre än 10 meter. Någonting för civilpoliser att ta tag i.
:-) :-) :-) :-) För korta avstånd blir det för att bilen framför kör för sakta ..... :-) :-) :-) :-)
av anp
V70BiFuel03 skrev:
anp skrev:
Fluffen skrev:Nej, jag tycker inte om att de åker i civilbilar, om de åker i en "riktig" polisbil och visar sig är det väl okej, då har det ju en avskräkande effekt också.
Om man blir tagen av en civilbil är det ju bara avskräkande för den som blir tagen, de andra har ju ingen aning. :roll:
Vanliga fartkontroller med alkoholmätning ser man alldeles för sällan tycker jag. Speciellt utanför skolor och dagis etc.
Visst är det väl avskräckande att veta att du inte vet vilka dina medtrafikanter är?

Likväl som jag är extra uppmärksam då jag passerar en buss vid en hållplats, ser en massa barn i vägkanten eller kör genom skymda korsningar/pssager mm. Så är jag också extra uppmärksam på fordon jag kan inbilla mig vara polisfordon trots sitt diskreta yttre.

Men en målad polisbil har en otroligt dämpande effekt på trafiken, det är inte bara 1 gång man kört om en lång rad bilar efter motorvägen som kört i 100km/h.
Och först i raden av fordon ligger en polisbil.

Ögontjänare är vi allihopa, och civila polisbilar fyller absolut en funktion vad gäller trafiksäkerhet/övervakning.
Ja, i teorin så låter det ju bra..... problemet är att polisen i sina civila bilar INTE har som primär uppgift att verka för "trafiksäkerhet/övervakning" utan enda skälet till att de rullar är att dra in PENGAR i form av fortkörningsböter. Man ser dem INTE på nätterna & sent på helger då alkoholist & pundar idioterna är ute & kör.
Under de snart 20 år jag haft körkort, har jag blivit stoppad 1 gång av en civilbil.
Det mötet var över på 10 sekunder, då de stoppade mig bara för att be om ursäkt för att de tagit fel på bil.

Och nog handlar det väl om trafiksäkerhet, att i det dolda övervaka trafiken och med den vetskapen i trafikanternas ögontjänarminne, förebygga trafikfarliga situationer som kan uppstå genom fortkörning eller annat farligt trafikbeteende.
Användarvisningsbild
av Tomas88
VolvoB20 skrev:
camaro69 skrev:Men det som jag anser farligast, och borde övervakas och beivras hårdare, är dessa som inte har vett att hålla avstånd.
I rusningstid på E4 ligger folk i 90 km/tim och har ett avstånd på ibland mindre än 10 meter. Någonting för civilpoliser att ta tag i.
:-) :-) :-) :-) För korta avstånd blir det för att bilen framför kör för sakta ..... :-) :-) :-) :-)
Ja eller att du kör för fort.

Sen går det ju inte snabbare av att man ligger 2 meter bakom än att man kör 50 meter bakom.

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]