Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Det är en högerstyrd 440 med "single point injection engine". Motorn är enligt manualen B18 U 103 eller B20 U 117.

Som sagt, motorn hostar och hackar när jag lättar på gasen även när jag kör. I korsningar så stannar den och det är knepigt att växla. Vid tomgångskörning så stannar motorn.

Testkörde nyss. Jag tvingades använda startgas för att motorn skulle starta och fick förstås motortopp igen och problem att starta. Startade med startgas igen och åkte iväg men fick ytterligare motorstopp men nu var motorn varm. En vänlig förbipasserande pillade lite vid förgasaren och tryckte någonstans och då gick plötsligt motorn lugnt och fint (lät som om han gasade lite). Han sa att det nog var fel på blandningen. Jag lyckades ta mig hem genom att slira på kopplingen i korsningarna och ligga på för låg växel.

Regulatorn till generatorn packade ihop. Den byttes men batteriet blev så kasst av att laddas ur (det var gammalt) så jag bytte det. Felet har funnits med båda batterierna men jag vågar inte åka tillbaka till och klaga, särskilt om det går fixa enkelt. Det är en bit bort och jag bogserade mig till närmsta ställe.

Bilen är från 1993 och är i rätt gott skick då den fått "full service" en gång i halvåret under hela sitt liv. Jag har bara månaden ut att bestämma mig om jag ska skrota eller sätta svenska skyltar på den (Brittisk trafikförsäkring gäller februari ut).

Och så har jag tidspress. Trafikförsäkring för bil med utländska plåtar är typ 700 kr om dagen och jag kan bara köra på min engelska försäkring månaden ut.

Mekanikern satte in regulatorn när motorn var minusgradig så om han fipplade med tomgången är ju risken att det blev fel. Det är vad jag har hoppats på, men senaste turen gick ju inte alls bra. Jag hade tänkt åka milen till stället men kom inte speciellt långt och det blev värre när motorn blev varm.

På min Saab 900 så hade jag likartat problem och skruvade bara någonstans för att ställa in en högre tomgångskörning, men jag har inte haft bil på tio år och aldrig insprutning. Köpte den här för en billig peng för att köra runt lite i England samt skjutsa över det sista till Sverige när jag flyttade hem i december förra året.

Mvh.

Ola
Användarvisningsbild
av Nebu
Ok jag har läst din fråga ett par gånger nu och jag har inget konkret svar på ditt problem. När jag läser i Reparations handboken under "motorstop" så fastnar jag på rubriken "fel i bränsleinsprutningssystemet".
Så mitt råd till dig förutsatt att bilen inte är upprostad är att inhandla en reparationshandbok från tex Biltema eller liknande och läsa boken och titta på bilen. "man ska jämföra kostnaden för att reparera med kostnaden för att köpa en bil i samma skick" citat från min farbror.

Vad händer? Hänt något nytt med bilen?
Tack för visat intresse!

Det var ett elfel som gjorde att den elektroniska insprutningen inte funkade. Jag bytte lite kablar. Bilen har ju aldrig sett salt så den är inte rostig. Sedan har den fått full service en gång i halvåret i hela sitt liv då det är rätt billigt att göra det i England. Den gick igenom prickfritt genom besiktningen idag förutom ljusen som jag fått felinfo om (skulle räcka att byta glas vilket det inte gjorde). Fick tipset att byta glödlampor men när jag lyser mot en vägg så verkar inte det räcka... Undrar var jag får tag på rätt info om detta? Enklast/billigast är kanske att helt sonika byta hela strålkastaren. Men men. Jag tar väl och ställer en ny fråga om detta.

Mvh.

Ola
Jag lämnade in bilen så jag vet inte exakt... Han bytte kabeln till tändstiften samt dosan ovanpå tändstiften. Jag tror att det var den kabeln. Det kan ha varit en kabel som har med den elektroniska insprutningen att göra. Det var insprutningen det var fel på. Han fick felsöka ganska länge :( men när han hittade felet var det billigt :)

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]