NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Hej hopp!

Trevligt forum, som jag nog kommer att bevista en del.
Jag har idag en V40 classic -04 med den trevliga 2,0T-motorn. Till hösten är det troligen dags för ett bilbyte till en "ny" Volvo.

Jag har varit inställd på en V50 2,4 eller 2,4i från 2005 (visst, kommer sakna turbon, men T5 är nog lite overkill), men sedan läser jag på detta forum om en jädra massa problem ni verkar ha! Jag har hört från andra håll att folk är missnöjda med bilen, men det hör man ju om många bilar. Men...Denna forum-del svämmar ju över av missnöjda v50/S40N-kunder!

Jag har ägt ett antal V40´s sedan 2005 där jag haft bilen på verkstad EN GÅNG. Detta var dock för 3 år sedan, min första V40. Jag är mycket nöjd med nuvarande bil, men utvecklingen går ju framåt...eller?

Jag börjar nu tveka lite, är V50 en problembil???? Skall man räkna med massa fel, stora som små, dyra verkstadsräkningar o s v? Är det sämre kalitet på en V50 än V40 (och då är ju inte V40 känd för sin kvalitet, inte de tidiga modellerna iaf)? Det verkar ju inte heller som att problemen försvinner, utan på detta forum rapporteras om liknande problem både från 04,05,06 och 07. V40´n blev ju faktiskt bättre med tiden........

Jag börjar nu fundera på om en S60 (gärna 2,5T) från 2005 med faceliften är ett bättre val, sett ur tillförlitlighet och ekonomi? Prismässigt är de ju ungefär lika, skiljer 10-20 000 kr. Och sista årsmodellen sägs ju alltid vara den bästa...

Så...vad säger ni? Finns det några nöjda ägare, som inte behövt uppsöka verkstad i tid och otid, förutom för rena service-/slitagde-delar på V50?

Ni som handlar begagnat med v50´s från 10000 mil och uppåt, har ni fortfarande problem, eller har ägarna innan åtgärdat detta?

Jonas
Användarvisningsbild
av poseidon
Håll dig borta från de första årgångarna, en sen 2005:a eller tidig 2006 är nog bättre än en 2004:a.

Min va på verkstad efter 30 mil, svänghjulsbyte. Sen har jag inte haft några problem annat än någon återkallesle men det gäller ju alla.
av Doby
Jag är nöjd. Hade en V50 2.4 -04 och nu en V50 2.0D 08. Inga stora grejer. Enda felen jag hade på 04an var en dåligt åtdragen slang till servistyrning och ett litet läckage vid spolarmunstycket vid bakrutan. 6000 problemfria mil.
av dali
Vill du ha japansk driftsäkerhet måste du köpa en japansk bil ... :wink:

Undvik första årgången (-04) så minskar risken för problem. Volvo har aldrig varit i närheten av Toyota, Honda, Mazda, Subaru etc när det gäller att producera problemfria bilar, det går inte att komma ifrån.

Min V50 -05 har jag ägt i två år/4000 mil och har uppgraderat mjukvaran några gånger samt bytt en knarrande kopplingspedal.
av Psyko
Du måste ju oxå tänka på att ett forum oftast tar upp det negativa.
Dom som är nöjda, (vilket är avsevärt många mer) skriver ju inte på ett Forum.
av specos
Psyko skrev:Du måste ju oxå tänka på att ett forum oftast tar upp det negativa.
Dom som är nöjda, (vilket är avsevärt många mer) skriver ju inte på ett Forum.
Nej, det är jag medveten om. Men går man in på V70/S60/S80-forumet och letar efter negativa poster om S60 så hittar man inte många. Och i den här delen kryllar det av dem.

Så jag blev lite velig....om det finns v50-ägare som inte tillbringat flera dagar på verkstad......
av Shaapa
Jag köpte en bil som gått 16500mil på 3 år. Det som fanns noterat i dokumentationen till den förutom service och slitagegrejjor var byte av bränslepumpsstyrningen, justering av handbroms samt byte av något bränslerör. Sedan vet jag inte om det saknas någon dokumentation. Jag har kört bilen ytterligare 1000 mil utan problem förutom en något grinig växellåda när det är kallt ute som uppenbarligen inte blev åtgärdat inom garantitiden. (Finns ett antal trådar om det både i S40/V50-forumet och även i S60/V70-forumet har jag för mig).

Har kört och åkt några gånger i S40/V40 och tycker nog V50 är hyfsat mycket solidare och trevligare bil. Något högt däckljud kanske man kan klaga på.
Användarvisningsbild
av Appel
Jag är inne på min andra V50. Jag var bland dom första med en MY04 2,4i, några småproblem har det naturligtvis varit då det var en av dom första, men med en mycket trevlig handlare och verkstad så har jag alltid känt mig väl omhändertagen! Min andra V50 är en MY08 T5, uttagen midsommar -07, bland dom första efter faceliften! Absolut inga problem med den, möjligtvis bränsleförbrukning och däcksslitage fram...

Så att köpa en till hade jag inga betänkligheter med, så nöjd är jag med bilmodellen!
av Billy
Jag känner ett par som kör V50, tror det är -05:or. Deras har fungerat bra i överlag. Den ena bilen har varit inne ett par ggr för krånglande tändningslås och den andra har fått stereon utbytt en gång. Annars har det funkat kanon under dessa år.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]