Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla. Efter att jag bytt startmotor på en S60 2,4T-02 så fungerar inte klimatpanelen alls. Felkod finns. CEM 1A55, "Kommunikation med CCM-styrenhet, signal saknas". Vad har jag gjort för fel och vad kan jag göra för att få den att fungera igen. Jag har provat att låta batterikabeln vara av ca 10 minuter, men det vart ingen förändring. Jag är mycket tacksam för alla eventuella tips.
Tjena!!!

Hade du tagit av plus på batteriet när du bytade startmotor?
Jag har haft nästan samma problem med min.
Jag skulle byta en lampa på ac panelen och eftersom jag har en automatare så var nycklar i och lådan på läge L när jag monterade av panelel och kopplat bort kontakten på baksidan så fungerade inte fläkten alls efter lampbytet.. Efter ett besök på bilia konstaterade dom att programvaran var borta och fick ladda på en ny programvara. kostade ca 700kr för mig för jag inte hade tagit bort pluspoolen.. :cry:
Kanske det finns en koppling mellan startmotorn och ac panelen.
Det finns en rekommendation om att man skall lyfta batteripolen först nåra minuter EFTER det att man stängt av tändningen.
Detta för att alla noder i CAN nätet skall stängas ned korrekt.

Lyfte du polen efter du stängt av tändningen eller med tändningen på ? Jag gissar att du måste be Volvo ladda på ny programvara och se om den inte hoppar igång som den skall.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]