Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geez
Hej,

Jag har en S60 2.4T -01 som jag tycker ”skramlar” mycket om när man kör i hål och ojämnheter på vägen. Jag tycker mkt ljud och stötar sprider sig från hjulupphängningen och in i kupén. Är lite svårt att förklara hur det låter, men det ”skramlar” mer som 740 i kupén än vad man borde kunna förvänta sig av en nyare bil som S60. Har även åkt i andra V70 och S60 (01-02) som jag tycker är mer isolerade från dessa skrammelljud.

Har därför funderat på om det skulle hjälpa om man monterade på isolatorer på fjädrarna? Har dock lite funderingar kring detta.

• Hjälper isolator mot oljud ifrån hjulupphängningen när man kör i ojämnheter?
• Vad kostar det att köpa isolatorer och få dem monterad på verkstad?
• Är det svårt att montera dessa själv?

Hoppas ni har överseende med denna långa fråga och ni förstår vad jag menar. Det är lite irriterande att ha dessa ljud.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta

/Fredrik
Användarvisningsbild
av gooose
Det är bara att prova om det hjälper för just ditt ljud

Isolatorn är en slangformad plastbit som du trär på fjädern kostar ca 25:-st För att montera gör följande lyft upp bilen i karossen så att hjulet inte rör vid marken trä sedan på isolatorn på fjädern i dess nederkant vrid den så att den ligger an mot fjädersätet släpp sedan ner bilen och upprepa momentet på andra sidan

Du har inte förväxlat detta med gummi mellenlägget som man lägger under fjädern ? För att montera dessa måste fjädrarna demonteras Så prova med att montera isolatorerna en billig lösning om det tar bort ditt ljud

//Goose
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan också vara kränghämmarstagen som slamrar, ett så vanligt fenomen att dom brukar kallas för "klapperstagen"..

/Thomas
av Moody
gooose skrev:Det är bara att prova om det hjälper för just ditt ljud

Isolatorn är en slangformad plastbit som du trär på fjädern kostar ca 25:-st För att montera gör följande lyft upp bilen i karossen så att hjulet inte rör vid marken trä sedan på isolatorn på fjädern i dess nederkant vrid den så att den ligger an mot fjädersätet släpp sedan ner bilen och upprepa momentet på andra sidan

Du har inte förväxlat detta med gummi mellenlägget som man lägger under fjädern ? För att montera dessa måste fjädrarna demonteras Så prova med att montera isolatorerna en billig lösning om det tar bort ditt ljud

//Goose
Sitter dessa isolatorer på från fabrik eller monteras de bara på vid problem?

Har nämligen ett litet knarrande från bakvagnen vid lite last i bilen och man kör över ett fartgupp etc. och funderar på om isolator på bakfjädrarna skulle kunna råda bot på detta.
av *pettson*
Moody skrev:

//Goose

Har nämligen ett litet knarrande från bakvagnen vid lite last i bilen och man kör över ett fartgupp etc. och funderar på om isolator på bakfjädrarna skulle kunna råda bot på detta.
kika så ditt knarrande inte kommer ifrån låsen till baksätet. Smörj lite lätt på tapparna och provkör. Det är en sjuka sen 850 serien som hållit i sej igenom första andra och vad jag förstått även nya 70 serien.
Användarvisningsbild
av gooose
Moody skrev:

//Goose

Dom sitter från fsbrik på en del årsmodeller inga problem att montera hjulet måste dock vara avlastat så att fjädern är fullt utdragen sedan är det bara att montera den så att den sitter på fjädern och skjuta ner den mot fjädersätet
Problemet är att du måste köpa dess och det krävs 2 st och kostnaden är enorma ca 25-30:- st så handla och fixa :lol:
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]