Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jazzmina
Jag har en 245a från 1988. När jag köpte var det problem med kopplingen till hästsläpet. Lyset på släpet lös även om tädningen på bilen va av men det ger inget bromsljus. Nu är ny dosa inköpt för den andra var full med massa så jag kunde inte se något, alla sladdarna kopplade som det ska enligt kopplingsschema MEN det fungerar inte. Nu fungerar blinkerserna när jag har kopplat dem omvänt mot vad jag ska göra enligt kopplingsschemat.. Men jag ar bromsljus hela tiden och inga positionsljus eller lampan till nrskylten fungerar.
Har nu hört att elen på dessa gamla volvobilar är dragna på annat sätt. Stämmer det?
Transporten fungerar när jag kopplar den på andra bilar så där är inte problemet.
Är det någon som har ett tips på vad jag ska göra?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kan det vara en tankegroda när du läser schemat?

Endel scheman visar hur du ska koppla på kabelsidan och det finns de
som visar på anslutningssidan så man får se upp hur de skrivit.
Användarvisningsbild
av Örnen
Nej
Bilens ålder ska inte betyda att det är kopplat på annat sätt. Den sk Boschkopplingen är det vanligaste sättet att koppla. Någon illbatting kan ju ha modifierat och gjort sin egen koppling skräddarsydd för sin släpvagn, men hyr eller lånar man en släpvagn så passar ju kontakten men man kan få "flipperspel"... :wink:
Den innebär
58L= bakljus, positionsljus,sidomarkeringsljus
31=Gods, jord
54= Bromsljus
L= Vänster blink
R= Höger blink
58R och 54g Reserv (används vanligvis inte)

Vanligt är dock att allt är rätt kopplat men pga dålig jordkontakt antingen i dragbil eller släpvagn orsakar fel. Tex när du provar blink, broms osv var för sig verkar allt OK men då man blinkar och bromsar samtidigt kan blinkrarna lysa fast sken på båda sidor vilket inte är så trafiksäkert. Några gånger har jag legat bakom en bil med påkopplad släp där bilens blinker blinkat vänster och släpet höger. Då har nog någon skiftat L med R stiften. Inte kul allt och inte trafiksäkert.

Först nyligen har det börjat införas en 13 polig släpvagnskontakt i Sverige, men den är inte vanlig. :-)-)
Här står lite om släpvagnskoppling.
http://www.bildelar.nu/sl%E4pvagn.asp
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jsp ... tstart=425

Ett förslag är att du kollar om du har ström från bilen till bilens släputtag på 58L. Kan vara så att "strömtjuven" (ja den kallas så) lossnat där vid bakljuskabeln där strömmen tas.
Du ska följa märkningen på kontakterna både på bil och på släp. Man måste tänka efter så man inte sätter fel om man bara tittar på släpets kontakt och ska "överföra" den på bilen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nja, iallafall mercedes har haft 13-polig släpvagnskontakt rätt så länge nu, de har dock en adapter så att du kan köra ett släp med vanlig 7-plog kontakt. :D
För att vara riktigt säker om någon har varit och pillat innan brukar jag mäta upp allt så att det verkligen stämmer.
Användarvisningsbild
av Örnen
Fluffen skrev:Nja, iallafall mercedes har haft 13-polig släpvagnskontakt rätt så länge nu, de har dock en adapter så att du kan köra ett släp med vanlig 7-plog kontakt. :D
För att vara riktigt säker om någon har varit och pillat innan brukar jag mäta upp allt så att det verkligen stämmer.
Det är väl därför den heter Jaegerkontakt, tillåt mig tvivla att den förekommer på någon gammelvolvo. Jaeger är vanligare i Tyskland och har funnits ca 10 år i Sverige. Förresten kör du tyskt Fluffen? Nein, bitte nicht hier.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, jag kör inte tyskt. :lol:
Men däremot har jag haft praktik och senare jobbat på en mercedes verkstad, då i huvdsakligen med demontering och montering av rostbilar. :D Gjorde också mycket leveransservice.
Nej, jag tror inte heller att det förekommer på en gammelvolvo men man vet ju inte vad folk har pillat dit. :lol:
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]