Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter som om rengöringen av spjället är lite jobigt! funderar på om det blir samma problem för mig, jag har en s80 2.4 00:a. tyckte det såg ut som om spjällhuset satt ganska så bra där? har jag fel när jag tror att det är den som sitter på vänster sida med en grov slang mellan den och luftfiltret?
gäller samma procedur eller är det anorlunda "georg"?
Hej.
Spjälhuset på de V70 som jag känner till sitter dikt mot insugningsrören på lite olika ställen. På min XC 70 satt det under insugningsrören och det gjorde att hela operationen blev krånglig.
Jag känner inte till S80, men är det så att den stora tjocka slangen från turbon eller lufffiltret slutar i en konstig mojöng som är monterad på insugningsröret där på sidan är det förmodligen spjälhuset och då borde det inte vara några problem att ta bort det. Kosta på dig nya packningar och jag har i efterhand fått tipset att ett effektivt rengöringsmedel är CRC bromsoksrengöring på sprejburk. Var noga med att rengöra kanten på själva plåtbiten som öppnar och stänger (spjlälet).
Lycka till

Georg
Den där bromsrengöringssprejen heter CRC Bräkleen! Man sprutar på rejält så smutsen/fettet sköljs av och sedan låter det torka. Går ju att gnida med trassel eller tygtrasa och upprepa behandlingen tills det är rent. :-)-)
carpe_nemo skrev:Låter som om rengöringen av spjället är lite jobigt! funderar på om det blir samma problem för mig, jag har en s80 2.4 00:a. tyckte det såg ut som om spjällhuset satt ganska så bra där? har jag fel när jag tror att det är den som sitter på vänster sida med en grov slang mellan den och luftfiltret?

Du har helt rätt.
Sitter med 4 skruvar.
Den längst ner längst in kan va lite jobbit att skruva ut annars är det en barnlek. Det klarar du nog, det gjorde ju jag.
greeeken skrev:
carpe_nemo skrev:Låter som om rengöringen av spjället är lite jobigt! funderar på om det blir samma problem för mig, jag har en s80 2.4 00:a. tyckte det såg ut som om spjällhuset satt ganska så bra där? har jag fel när jag tror att det är den som sitter på vänster sida med en grov slang mellan den och luftfiltret?

Du har helt rätt.
Sitter med 4 skruvar.
Den längst ner längst in kan va lite jobbit att skruva ut annars är det en barnlek. Det klarar du nog, det gjorde ju jag.

hehe ja om du klarade d så borde d ju vara en barnlek 8)
nä skojja bara, du ska ha tack :wink:
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]