Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blueride
Sparkz skrev:Japp, i botten på "U:en" där backarna ligger. Vik ut leden/excentern och sätt tillbaka backarna. Mät mellan backarna med skjutmått, har för mig att det blir 62 mm. Svetsa i och fila med en liten rundfil/motorsågsfil tills det är 61-62 mm på leden när den är helt ihop.
Tusen tack Sparkz, skall testa det i helgen, nu tror jag iallafall jag fattar hur det skall gå till /marcus
av meckarn
Jag har egen verkstad och haft jätteproblem med h-broms på 850/v70/s60/s80
Men har börjat använda Volvo original backar helt annan friktion i materialet på dom.
Har säkert provat 5-6 olika tillverkare - alla lika dåliga. Volvos backar justerar man en gång sen har man bra h-broms. De andra kan man ju justera varannan dag och ändå kass h-broms. :D
av *pettson*
meckarn skrev:Jag har egen verkstad och haft jätteproblem med h-broms på 850/v70/s60/s80
Men har börjat använda Volvo original backar helt annan friktion i materialet på dom.
Har säkert provat 5-6 olika tillverkare - alla lika dåliga. Volvos backar justerar man en gång sen har man bra h-broms. De andra kan man ju justera varannan dag och ändå kass h-broms. :D
Har jobbat med 850 och 70 serien iallafall i dom senaste 10 åren och håller inte med.. gör man justeringen korrekt så är det som du säger att justera EN gång..
Däremot vet man med säkerhet att bilen med originalbackarna kommer tillbaka eftersom han tappar sitt friktionsmaterial... Originalbackarna är dom ENDA som det händer på..
N serien är inte dåliga backar på utan en fruktansvärt dålig FORD konstruktion på som ställer till det hela..
Användarvisningsbild
av Davidalb
Hej
Jag hakar på denna tråd också. Vi har haft vår S70 -00 i ca 3 år. Redan efter tre månader fick jag problem med handbromsen. Den gången fick jag det på garantin hos bilhandlaren. Det var skapligt ett tag. Efter ca två år ledsnade jag och lämnade in bilen igen för koll och de fixade till bromsarna något. Nu är det likadant igen. Och funderar på om det är någon som kan ge mig idéer, vad jag kan göra. Är det så enkelt att det är att se till att ha orginalbackar? Jag har haft funderingar på om det är något som lossnar inne trummorna... Kan det vara att virarna kärvar och att bromsarna ligger på och därmed slits ut...?

Är less på att inte kunna använda handbromsen ens när jag parjkerat uppe på en enkrona :???:
av *pettson*
Davidalb skrev:Hej
Jag hakar på denna tråd också. Vi har haft vår S70 -00 i ca 3 år. Redan efter tre månader fick jag problem med handbromsen. Den gången fick jag det på garantin hos bilhandlaren. Det var skapligt ett tag. Efter ca två år ledsnade jag och lämnade in bilen igen för koll och de fixade till bromsarna något. Nu är det likadant igen. Och funderar på om det är någon som kan ge mig idéer, vad jag kan göra. Är det så enkelt att det är att se till att ha orginalbackar? Jag har haft funderingar på om det är något som lossnar inne trummorna... Kan det vara att virarna kärvar och att bromsarna ligger på och därmed slits ut...?

Är less på att inte kunna använda handbromsen ens när jag parjkerat uppe på en enkrona :???:
Tja.. eller så är det originalmaterial och du har inget friktionsmaterial kvar för det har släppt ifrån backarna.. Men du vet konstigt nog justeras nästan aldrig handbromsen korrekt. Varför vet jag inte? Kanske är det jobbigt eller så är egna intressen före konstruktörens.
Släpp justeringen på spaken, justera ut så det blir anliggning i handbromstrumman släpp nåt hack.. gör så på bägge hjulen. Justera spaken till låsning mellan 5-8 hack.. av nån j-la anledning så vill alla justera till så det ska låsa på 1 hack.. kanske 3.. men verkstadshandboken säger 5-8 hack och det av en anledning. Spänner du för hårt i antalet hack så blir inte du stark nog att dra tillräckligt i handbromsvajrarna. Spaken är utväxlad.. Justerar man för tajt hamnar man i läget innan utväxlingen och då kan man inte låsa ordentligt OAVSETT materialsort.
Användarvisningsbild
av Örnen
Davidalb skrev:Hej
Jag hakar på denna tråd också. Vi har haft vår S70 -00 i ca 3 år.....Är det så enkelt att det är att se till att ha orginalbackar? Jag har haft funderingar på om det är något som lossnar inne trummorna... Kan det vara att virarna kärvar och att bromsarna ligger på och därmed slits ut...?

Många här på forumet är av den meningen att du INTE ska ha originalbackar från Volvo utan köpa från annat ställe som Biltema eller Mekonomen just för att metallen och bromsmaterialet separerar på Volvos. Är benägen hålla med för just detta har inträffat för mig. Så din iakttagelse är nog riktig att det är något som lossar inne i trumman. Volvomaraccas... :D Shake it baby
blueride skrev:Hejhopp, jag har samma problem med olika bromsverkan framåt och bakåt. Dessutom är det helt omöjligt att få ordentlig bromsverkan på handbromsen, trots backar, skivor och vajrar är nya och jag tillagat det hela ala Pettsons recept.

Läste i en tråd nyligen om att exentrarna kunde vara slitna (sparkz) och i så fall behöva bytas eller svetsas till. Efter att haft uppe handbromsen 3 gånger den senaste veckan och fortfarande inte fattat var exentrarna sitter känner man sig faktiskt lite ynklig.

Klackarna och den lilla armen som trycker ut backarna vid bromsning hittar jag men var sjutton sitter exentrarna.

Är det nån som kan upplysa mig, det är ju nu man vill ha handbromsen när det är lite halt ute ??:-/

/marcus
När parkeringbromsen är illa justerad eller sliten på backar, excenter, vajrar så kan enligt min erfarenhet bromsverkan vara bra framåt och sämre bakåt.
Excenter är egentligen rätta stavningen av ordet och liknande konstruktion sitter i vissa koffertar då heter det excenterlås.
Det är visst så att parkeirngsbromsen på en sådan 850 har lättare för att ta ordentligt framåt än bakåt. Jag har kört en 850 -94 sedan oktober 1993, så det har jag nog blivit klok på.
Anledningen är precis som på en släpkärra, trots att någon ovan inte trodde på det. När hjulet rullar baklänges blir det en annorlunda belastning på backarna och expandern än när det går framåt. Skillnaden gentemot en släpkärra är att här finns ingen fjäderbelastad back som ger med sig helt och hållet, utan här kan det bli broms, om det är rätt justerat.
Men framåt är det inte så noga, då den rörelse som trumman överför på beläggen hjälper till att trycka ut backarna. Bakåt blir det tvärtom.
Det finns förresten ingen excenter på 850. Den är inte konstruerad på det sättet. Här är det en hävstångsmojäng som expanderar istället.

Jag brukar dra inställningen i hjulet tills trumman sitter fast, med spaken släppt. Sen drar jag till och släpper spaken igen. Därefter backar jag inställningshjulet 5-6 hack. Då fungerar det. Tar spaken på fel nivå då är det inte i trummorna det är fel, utan då är det dags att justera vajern inne i konsollen. Om man inte drar till och sen släpper spaken en gång där emellan är det större risk att backarna blir för hårt justerade, så att de bromsar lite hela tiden.
Sen är det som vanligt en fördel om saker och ting är välsmorda och rengjorda, så att de går så lätt som möjligt.
Användarvisningsbild
av Davidalb
Tack för alla svar jag fått och alla viktiga erfarenheter som ni delat med er av! En fundering av mig som fortfarande "övningskör" :wink: ...Är bromsar och justeringar lika på en 850 -94 och en S70 -00?
En annan fråga: Finns det några bra mekarsidor på nätet där jag kan få tag på olika handböcker som hjälpmedel för div mekjobb?
av *pettson*
Davidalb skrev:Tack för alla svar jag fått och alla viktiga erfarenheter som ni delat med er av! En fundering av mig som fortfarande "övningskör" :wink: ...Är bromsar och justeringar lika på en 850 -94 och en S70 -00?
En annan fråga: Finns det några bra mekarsidor på nätet där jag kan få tag på olika handböcker som hjälpmedel för div mekjobb?
Några handböcker ligger väl inte ute men du är välkommen in på min sida och kika om du vill..

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]