Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev:
Fluffen skrev:Nej, jag tycker inte om att de åker i civilbilar, om de åker i en "riktig" polisbil och visar sig är det väl okej, då har det ju en avskräkande effekt också.
Om man blir tagen av en civilbil är det ju bara avskräkande för den som blir tagen, de andra har ju ingen aning. :roll:
Vanliga fartkontroller med alkoholmätning ser man alldeles för sällan tycker jag. Speciellt utanför skolor och dagis etc.
Visst är det väl avskräckande att veta att du inte vet vilka dina medtrafikanter är?

Likväl som jag är extra uppmärksam då jag passerar en buss vid en hållplats, ser en massa barn i vägkanten eller kör genom skymda korsningar/pssager mm. Så är jag också extra uppmärksam på fordon jag kan inbilla mig vara polisfordon trots sitt diskreta yttre.

Men en målad polisbil har en otroligt dämpande effekt på trafiken, det är inte bara 1 gång man kört om en lång rad bilar efter motorvägen som kört i 100km/h.
Och först i raden av fordon ligger en polisbil.

Ögontjänare är vi allihopa, och civila polisbilar fyller absolut en funktion vad gäller trafiksäkerhet/övervakning.
Ja, i teorin så låter det ju bra..... problemet är att polisen i sina civila bilar INTE har som primär uppgift att verka för "trafiksäkerhet/övervakning" utan enda skälet till att de rullar är att dra in PENGAR i form av fortkörningsböter. Man ser dem INTE på nätterna & sent på helger då alkoholist & pundar idioterna är ute & kör.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tycker att det vore bättre om snuten istället för att jaga fortkörare jagade alla idioter som inte kan lära sej att använda blinkersen på sina bilar dom är betydligt farligare än en som kör 20-30km/t för fort på en tom landsväg. Ok att man har koller där det är 30 eller så men som jag sett minst två gånger under den senaste månaden att dom står efter den nya motorvägen förbi Uppsala med sin laser och tar dom som kör lite för fort är ju knappast trafiksäkerhetsfrämjande.
Användarvisningsbild
av camaro69
vetten skrev:Jag tycker att det vore bättre om snuten istället för att jaga fortkörare jagade alla idioter som inte kan lära sej att använda blinkersen på sina bilar dom är betydligt farligare än en som kör 20-30km/t för fort på en tom landsväg. Ok att man har koller där det är 30 eller så men som jag sett minst två gånger under den senaste månaden att dom står efter den nya motorvägen förbi Uppsala med sin laser och tar dom som kör lite för fort är ju knappast trafiksäkerhetsfrämjande.
Hur menar du nu? :wink:

Vilket är farligast, att inte använda blinkersen på en tom landsväg, eller köra 30 km/tim för fort?
Användarvisningsbild
av vetten
camaro69 skrev:
vetten skrev:Jag tycker att det vore bättre om snuten istället för att jaga fortkörare jagade alla idioter som inte kan lära sej att använda blinkersen på sina bilar dom är betydligt farligare än en som kör 20-30km/t för fort på en tom landsväg. Ok att man har koller där det är 30 eller så men som jag sett minst två gånger under den senaste månaden att dom står efter den nya motorvägen förbi Uppsala med sin laser och tar dom som kör lite för fort är ju knappast trafiksäkerhetsfrämjande.
Hur menar du nu? :wink:

Vilket är farligast, att inte använda blinkersen på en tom landsväg, eller köra 30 km/tim för fort?

Ja det var väl inte så jag menade ang. det där med blinkersen utan ALLA IDIOTER som inte använder blinkersen i stan och andra tätbebyggda områden men även ute på landet när dom ska svänga av, jag har vid ett flertal tillfällen fått stå och vänta på att köra ut från en mindra väg för att sen upptäcka att bilen som jag väntade skulle passera sen UTAN att BLINKA svänger in på den väg jag står och väntar på. Men att döma av ditt svar så verkar du tillhöra dom som tror att blinkersen bara är nåt extratillbehör som man kan använda när det passar. Det bästa vore väl kanske att koppla blinkersen till Gps-n som ju alla verkar ha numera.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Håller absolut med om att det vore bra om man inte bara fokuserade på hastighet utan även andra trafikförseelser. Folk kanske skulle lära sig använda blinkers lite oftare då. Problemet är väl att det inte är lika lätt att kontrollera.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan ju stå ut med att folk inte använder blinkers.

Men det som jag anser farligast, och borde övervakas och beivras hårdare, är dessa som inte har vett att hålla avstånd.
I rusningstid på E4 ligger folk i 90 km/tim och har ett avstånd på ibland mindre än 10 meter. Någonting för civilpoliser att ta tag i.

Detta beteende är mycket farligare än att köra 20 km för fort på en tom motorväg.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jepp, apropå att inte använda blinkers.....
Hände igår igen, hade handlat bortåt gamlestaden till & var på väg därifrån.... ser en Chrysler framför mig med en hel familj i.... Vi kör på en tre filig som går över i två .... underligt nog så tänker jag: "Skulle inte förvåna mig om de svänger utan att blinka".....
Chryslern kör i vänstra & jag i högra körfältet...... jag närmar mig den andra bilen & precis när jag ska börja & passera....vad gör idioten? Jo, börjar lugnt svänga in på mitt körfält.... bromsar & hänger mig på tutan & svär irriterat.... en kvinna i baksätet på Chryslern tittar bakåt & ser helt oförstånde ut.... Det är ju en sak ifall man medvetet bryter mot en trafikregel men samtidigt är vaksam..... den här snubben verkade vara lyckligt omedveten om vad blinkersen är till för.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det där med att inte hålla avstånd är nått som man borde titta närmare på också har för mej att dom hade nån drive för ett par år sen om det, det kostade en av mina vänner 800:- bara för att han låg för nära framförvarande bil. Att kontrollera att folk inte andvänder blinkers är ju inte speciellt svårt eftersom var och varannan tror att man är tankeläsare, har tillockmed sett polisen byta fil utan att blinka, körde bakom en för nått år sen som helt plötsligt bara bytte från höger och över mittfilen för att sen lägga sej i vänster svängfil, jag blev så förbannad på han att jag åkte upp bredvid honom eftersom han fick rött och drog ner rutan och påkallade hans uppmärksamhet så att han också fick ner rutan och undrade vad jag ville, jag påpekade då att han antagligen hade en trasig blinkers eller att lagen även gäller poliser när dom ska byta fil, jo han blev tvärarg och stoppade mej givetvis för att kolla körkort och nykterhet samtidigt som han gormade om att jag skulle passa mej men jag fick iallafall honom att kolla sin blinkers vilken givetvis funkade :-O) så visst det är klart att när inte ens snuten kan blinka så blir det ju därefter bland övriga bilister.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
vetten skrev:Ja det där med att inte hålla avstånd är nått som man borde titta närmare på också har för mej att dom hade nån drive för ett par år sen om det, det kostade en av mina vänner 800:- bara för att han låg för nära framförvarande bil. Att kontrollera att folk inte andvänder blinkers är ju inte speciellt svårt eftersom var och varannan tror att man är tankeläsare, har tillockmed sett polisen byta fil utan att blinka, körde bakom en för nått år sen som helt plötsligt bara bytte från höger och över mittfilen för att sen lägga sej i vänster svängfil, jag blev så förbannad på han att jag åkte upp bredvid honom eftersom han fick rött och drog ner rutan och påkallade hans uppmärksamhet så att han också fick ner rutan och undrade vad jag ville, jag påpekade då att han antagligen hade en trasig blinkers eller att lagen även gäller poliser när dom ska byta fil, jo han blev tvärarg och stoppade mej givetvis för att kolla körkort och nykterhet samtidigt som han gormade om att jag skulle passa mej men jag fick iallafall honom att kolla sin blinkers vilken givetvis funkade :-O) så visst det är klart att när inte ens snuten kan blinka så blir det ju därefter bland övriga bilister.
Ha ha :) , det hade onekligen varit skoj att ha sett polisens min när du påtalade blinkersen.....
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]