Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Säpo (Livvakterna)har haft några riktigt uppskrämda S80 T6
Har dom haft det så har det i så fall gjorts efter leverans från Volvo, från fabriken är/var alla i standardutförande.
Den enda "specialversion" som lämnat fabriken mig veterligen är den lilla serie 240 Turbo som hade intercooler (och om jag minns rätt var förberedda för vatteninsprutning) dessa tillverkades för att homologenisera 240 för gamla GruppA och ETC (European Touringcar Championship) i början av åttiotalet.

Myterna är seglivade, det surras t.ex ofta om att polisens och SÄPO's bilar är trimmade, det är dom inte... Det har funnits en och annan specialare, men haken är den att dom får bara (enligt lagen) rulla som testfordon på Volvo och inte säljas. Det testas helt enkelt en del setups som skrotas när allt är provat. Lite senare kommer en del givetvis ut på marknaden, men då till alla kunder. Man skall väl också komma i håg att polisens bilar omfattas av garantier och dylikt, vilka skulle gå åt skogen om dom gjorde något efter att bilen levererats.

I dag då allt styrs av helbilsgodkännande och avgascertifiering är det definitivt tvärstopp för alla sådana roligheter, för att inte tala om hur det skulle se ut opinionsmässigt om en myndighet tullade på miljökraven. Det kanske förekom en del mygel på 70-talet, men knappast senare.

Ett undantag kan dock finnas, där tillverkaren har certifierade trimsatser (SAAB ?) som är godkända kan det förekomma.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Skall kanske tillägga att bilen i annonsen påstås vara skottsäker. Eftersom jag ett flertal tillfällen pillat på en "bepansrad" S80 så kan jag ju bara konstatera att alla rutor och rutramar på en sådan är 2-3 gånger så tjocka som original. Dom är dessutom inte nedvevbara vilket dom är på bilen i annonsen så det kan ni utesluta. Bilen är för övrigt inte heller förlängd, om man inte menar att baksätet sitter en bit längre bak på alla gamla excecutive S80.

Killen är helt enkelt full av skit...

Volvo "specialbyggde" ett antal (~60st) vagnar för något jippo, i Danmark tror jag det var, det enda speciella med dem var färgen, en svart pearl som skimrade svagt i blått, för att se bra ut även i lätt smutsat tillstånd och vått väder. Dessa lånades ut och såldes senare till företrädesvis Taxibranschen, och många av dem rullade i Göteborg. Taxiägarna svämmade för övrigt över beg. marknaden på fälgar strax efteråt, för fälgarna var någon tum större än vad som var vanligt på den tiden. Det var för dyrt med däck till dessa, så minsta och billigaste möjliga fälgar fick ersätta dessa...

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
Funk har helt rätt i sina påståenden.

Om bilen skulle vara "skottsäker" så skulle vikten vara betydligt högre.
Så bilsäljaren är nog något vårdslös med sanningen.

Taxibassarna sätter väl på mindre hjul för att taxametern skall snurra fortare, eller? :wink:
av fredrik450
Som sagt... Det fanns uppskrämda T6:or på Säpo. Men det är möjligt att det var preppat efter leverans eller som test. Det är för mig okänt. Men det är ju ganska långt mellan 272 och 400 hk. Krävs ju lite mer uppdateringar än mjukvara om man säger så. 8)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]