Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
TomZaj skrev:låsbulötarna behöver man inte dra åt så mycket, hjulet sitter fast med resten av bultarna :wink:
Det här låssas jag att jag inte läste.. Du vet att bultcirkeln är delad på 5 :?:
Och att man inte skickar med bultar för att det är prydnad? Alla bultar ska dras lika hårt eftersom dom även håller dina skivor under konstant press för att undvika skevhet.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Jag lyckades dra sönder "Nyckeln" på det sista hjulet i samband med byte till sommardäck.
Svetsade på en 10mm bult på skallen och drog, men den gick av då hjulbulten satt som :twisted:

På mina låsbultar sitter det en roterande ring på utsidan, förmodligen för omöjliggöra metoden att vålda dit en krafthylsa.
Och själva toppen på den är superhärdad och väldigt svår att borra i, om man nu inte lyckas anlöpa den.
Bulten består dock av två delar, toppen och resten.
Så man svetsar fast en skruv eller ngt, att fästa en glidhammare på.
Rycker ut den superhärdade toppen.
Sen är det bara den ( i sammanhanget) mjuka bulten kvar.
Borrade med en 5mm i mitten, lagom djupt.
Sen en 13mm tills konan ramlar lös.
Då fälgen är borta, gängar man ut resterande del av bulten ur bromsskivan/navet.
:mrgreen:
Användarvisningsbild
av samcan
Jag sågade loss en fälg en gång bara för att jag ej kunde få loss ena hjulet på min T5a, men nu har jag lärt mig, köper ny låsbultsats från biltema varje år , hehe :> så en sommar o en vinter kör jag sen åker dom av, samma sak med hjulbultarna. fiifan vilken SÄKERHET. Jag borde börja jobba på VOLVO !!!!
Användarvisningsbild
av tjotto
Vill bara jämna ut siffrorna... kör med volvos låsbult. Använder en muttermaskin, med förstånd. Har alltid dratt låsmuttrarna "löst". Har aldrig själv haft problem med detta.
Har hört att man inte skall ha på olja eller fett på bulten då detta sätter dem ännu mer, någon annan som hört detta?
av perhall
Nya och gamla lika dåliga - har gått sönder för mig flera gånger. Dessutom har jag slarvat bort den ett antal gånger...

Men varför ska man ha låsbultar om man har larm? Då måste man ju först koppla ur larmet, annars är det ju helt ointressant att stjäla hjulen...

De flesta andra märken har inte hjullås i standardpaket till 15" fälgar som Volvo..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tjotto skrev:Vill bara jämna ut siffrorna... kör med volvos låsbult. Använder en muttermaskin, med förstånd. Har alltid dratt låsmuttrarna "löst". Har aldrig själv haft problem med detta.
Har hört att man inte skall ha på olja eller fett på bulten då detta sätter dem ännu mer, någon annan som hört detta?
Har alltid fettat alla bultar/muttrar i alla år och det funkat suveränt, både på plåt och alumnium, brukar använda ett bra kvalitestfett som är saltvattenbeständigt. Aldrig alu eller kopparpasta.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
tjotto skrev: Har hört att man inte skall ha på olja eller fett på bulten då detta sätter dem ännu mer, någon annan som hört detta?
Dom "sätter" i egenskap av att klämkraften ökar.
Detta då momentet (om inget särskilt nämns) är ställt på torr bult/skruv.
Då förväntas en del av momentet försvinnna i friktion och på så vis skapa önskad klämkraft.
Smörjer man gängor och skalle minskas friktionen och en större del av momentet går till klämkraft, vilket i sin tur kan resultera i att bulten/skruven sträcks och går av.
Generellt sänker man momentet för att kompensera för den korrosionshämande smörjningen, för att erhålla samma klämmkraft och belastning på bult/skruv.
Användarvisningsbild
av Hålan
Spräckte nycklen när jag skulle ta låsbulten på sista vinterhjulet. Var ett h*vete att få bort bulten.
Och sen passade nycklen inte ens på mina r-fälgar (förvisso pirat men....) hålet i fälgen var för litet.
av Infide
Jag har 2 olika uppsättningar låsbultasr. Båda från Volvo. Drar de vanliga bultarna med maskin och de andra rätt så löst med spärrskaft. Inte ens varit nära på att dra sönder dem. Sitter precis lagom. Snåla inte med kopparpastan på gängorna och konan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Infide skrev: Snåla inte med kopparpastan på gängorna och konan.
Huvva .... koppar och aluminium är ingen bra kombination, som gjort för galvanisk korrosion, använda i så fall alupasta.

Men jag föredrar ett bra saltvattentåligt fett.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]