Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blomman
Ska dra det lite till åt skattehållet.Vägskatten på bilen går ju efter vikt osv för oss svenskar.Kommer det en utlänsk lastbil och åker 30-40 mil vad betalar han i vägskatt till sveriges vägar,inget.
Om man skulle föra den politiken som Findland gör,skulle den lastbilen få betala vägskatt när han tankar för där är vägskatten inbakad i bensinpriset.
Det innebär att alla som tankar betalar,har du en lätt och bensin snål bil ja då sliter du ju mindre på vägen och tankar mer sällan och betalar då mindre vägskatt.
Åk en tung v8 1.5-2l/mil ja då blir det klirr i kassan
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja varför inte. På nyare bilar går man ju ändå på CO2-utsläppet när skatten bestämms, och oftast i praktiken för äldre bilar också eftersom en tung bil oftast brar mer bränsle.

Men då skulle ju bensinen bli ääääännuuuu dyrare!
Men det är ju inte fel att kunna tjäna lite extra pengar på utländska trafikanter också. :wink:
av blomman
Ex du tankar 1500 liter/år och har vägskatten på bilen ca 2200 det blir ett påslag på 0,68/liter.
Listan jag hittade var inte dags färsk men ändå, sverige på 1500l blev då 12,77.Findland 12,30.
Kan kanske inte räkna så men lite "kul" var det
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När ni nu pratar om skatter, bilar äldre än 30 år (tror jag det är) är ju skattebefriade. Varför då?

Jag tycker det borde vara nya bilar med låga utsläpp som borde vara skattebefriade, inte en 140 utan allt vad avgasrening har att göra med, en diesel som inte har partikelfilter och drar 0.7 liter/mil osv.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Funk
När ni nu pratar om skatter, bilar äldre än 30 år (tror jag det är) är ju skattebefriade. Varför då?
Det är ett resultat av aktiva gammelbils entusister, på fullt allvar !!
Bilhobbyentusiaster lyckades få igenom detta, förr var enbart bilar före ett visst tillverkningsår klassade somveteranbilar och skattebefriade, idag är det en rullande 30-årsgräns.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
~Kalle~ skrev:När ni nu pratar om skatter, bilar äldre än 30 år (tror jag det är) är ju skattebefriade. Varför då?

Jag tycker det borde vara nya bilar med låga utsläpp som borde vara skattebefriade, inte en 140 utan allt vad avgasrening har att göra med, en diesel som inte har partikelfilter och drar 0.7 liter/mil osv.

/Kalle
Om man har en gammal veteranbil som man pular med och kanske kör 100 mil om året lite på sommaren tycker inte jag det är rätt att ägaren till den bilen skall behöva betala lika mycket skatt som en som kör 3000 mil om året i en bil som är 25 år gammal.

Men visst jag kan hålla med om att detta system kanske inte alltid fungerar som det är tänkt. Det finns ju de som kör mycket med bilar över 30 år också.
Användarvisningsbild
av camaro69
Ja, det är rent för jävligt att välvårdade och superfina kulturhistoriska fordon som körs max 100mil/år kan "smita undan" från bilskatten. :wink:
MHRF gjorden en enkät och man kom fram till att medeltalet på deras försäkrade fordon kördes ca 50 mil/år. Dessa bilar plockas fram en fin sommardag till mångas glädje på olika evenemang.

Lysande att finna en grupp som kan "skinnas" av sheriffen från Nottingham.

På dom bara. Kläm åt dom. :wink:

Varför inte höja bensinpriset till 20 kr så att dom flesta knegare får gå. Bränslepriset börjar närma sig nivåer så att vanligt folk snart inte har råd att åka bil.
Vem f-n kan lasta in 5 "näsor" på arbetsresan kl 05.15 och sedan börja snacka om att det blir billigt per person?
Bilkörning kommer väl snart att vara ett "nöje" endast för rika.

Bränslepriset är redan för högt. Sänk skatten.
Senast redigerad av 1 camaro69, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu menar jag inte så, självklart att veteranbilarna inte ska behöva betala (lika mycket) skatt som vi andra :P , men det är ju många bilar som inte är veteranbilar utan används dagligen som en vanlig bil.

ett exempel http://www.blocket.se/vi/16071772.htm?ca=1_3_s

En helt vanlig bil som folk kör för att ta sig från A till B som släpper ut en massa partiklar och gifter

/Kalle
av anp
Det finns gissningvis flera orsaker bakom skattebefrielsen för fordon äldre än 30 år.
Dels kör de få mil per år, och administrationen för av/påställning skulle förmodligen kosta mer än ev, fordonsskatt skulle ge i "inkomst". Utsläppen för dessa få mil och fordon/år, har jag för mig var att jämföra med att pinka i Atlanten enligt någon skrivelse.

Sedan har vi väl ett kulturhistoriskt perspektiv, många av dessa fordon tror jag skulle vara skrotade idag om de vore belagda med fordonsskatt och årlig besiktning.
Skattebefrielsen och besiktning vartannat år, eller inte alls för fordon äldre än 1950 ( tror jag ), utgör säkert en morot för bevarandet av dessa fordon.

Antalet fordon som "missbrukar" detta system tror jag är försvinnande få sett till helåret.
Och jag misstänker att i många fall är det mer avundsjuka än rättvise eller miljötankar som är avgörande i diskussionen kring detta.
Jag har ett par skattebefriade fordon, ett är ett rent hobbyfordon vars mil på väg och år är mycket få.
Det andra har jag mer som sommarbil, och kör max 1000 mil per år med. Av en total körsträcka på kanske 2500 mil/år.

Miljömässigt tror jag dagens miljöbilsrabatt är mer fel än skattebefrielsen för äldre fordon.
Att ge 10000 kronor i rabatt till den som köper en ny bil bil för 150-500000 kronor känns märkligt sett till utsläpp mm.
Vore det inte en bättre idé att ge 5-10000 kronor till den som skrotar en gammal bil, som kanske helt saknar avgasrening värd namnet? Och framförallt drar mer bränsle.
Användarvisningsbild
av mugge
Ta en kaffekopp bensin - det är 3-4 MJ energi - som kostar mindre än 2 kr. Den energin skulle räcka till att lyfta en bil till toppen av eiffeltornet! Här kan man verkligen snacka om billig energi.

Att det sedan känns i plånboken varje gång man står vid pumpen är en annans sak, men att påstå att man inte har något val känns väl naivt. Det går att leva med betydligt mindre energi. Självklart är det en gigantisk omställning som måste få ta tiotals år, men tänk på att vi faktiskt gått åt andra hållet också en gång i tiden. Dvs från att klara oss på man- och kreaturskraft till att njuta av billig olja. Den billiga olja förresten - närmare 120 dollar per fat förra veckan. Jag skulle tro att vi kommer att se nya all-time-high varje månad fram till slutet av sommaren. Kan vara intressant att veta att IEA:s chefsekonom uttalat sig att oljepriset mycket väl kan gå över 300 dollar innan år 2020.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]