Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Faldaani
Volvo S60 2.5t.
Har just nu Continental ContiTouringContact CH95 M+S däck, 215/55/R16, och de är totalt värdelösa... låter hemskt, spårar och känns allmänt oroliga, de ska bort!
Funderar på att gå ner till 205/55/R16, dels är de billigare och dels borde (?) de spåra mindre.

Vill ha tysta däck med bra grepp på både torra och våta vägar... tyst = viktigt, men givetvis vill jag inte åka av vägen om jag råkar köra i en vattenpöl.

Just nu står det mellan (Alla är 205/55/R16):
Bridgestone Potenza RE050A ( ~920:- )
Goodyear EAGLE F1 GS-D3 ( ~820:- )
Goodyear Excellence ( ~820:- )
Michelin Primacy HP ( ~1050:- )
Michelin EXALTO PE2 ( ~1050:- )

Om däcket kostar 800 eller 1200 bryr jag mig inte om... men tänker inte betala 2k för ett däck (215/55/R16 t.ex.)
Har sökt runder på nätet och detta forumet och blivit ännu mer förvirrad, t.ex. säger de flesta reviews att Excellence och Eagle F1 är tysta däck, sen kommer man hit och läser att vägljudet är _HEMSKT_ (!?)
Beror kanske på vilken bil de sitter på, inte vet jag.. men volvo-forum för däck till volvo är nog lite pålitligare än reviews... hoppas jag.
Användarvisningsbild
av Funk
I 55 profil borde inte GY Eagle vara speciellt högljudda, även om pilmönster normalt är en smula mer högljudda än "vanliga"..
Personligen tycker jag att dom är OK ända ner till 40 profil, men det finns tystare alternativ. Jag skulle nog kunna tänka mig att Bridgestonedäcket är helt OK med tanke på både assymetriskt mönster och pris.
En personlig favorit i lite högre profil (som jag tycker 55 profil är) är för min del Hankook K105, som är både tyst,bekväm och prisvärd.

/Thomas
Bytte just till Goodyear Eagle F1 GS-D3 med pilmönstret 215, 55 -16 . Grymt nöjd, tysta som bara den, och suvve grepp ......
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]