Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Olleskog
Hej!

Håller på att felsöka min gamla 740.. under tråden "740 startar inte " står lite mer.

Nu till saken, jag pillade lös fördelarlocket och kände något som satt löst "under" fördelaren, ett par kablar som hängde löst och såg ut att höra hemma på fördelaren på nåt sätt.
Är det hallgivaren som jag kände där? Det känns som att det inte borde sitta löst. Sitter inte själva givaren på svänghjulet? Bilen startar inte så detta kanske är problemet? Läste nånstans om kortslutning då denna är lös.

Sedan undrar jag om man kan se om relät till bränsleinsprutningen (det fyrkantiga gröna) är helt på nåt sätt. Ska inte relät klicka om man känner på det när man vrider nyckeln? Blinkersrelät funkar ok och det klickar ju hela tiden när det drar, det känner man.

Det ska gå att mäta på det har jag för mig. Om inte annat kan man väl koppla 12v till det och se om det drar. Till vilka ben ska jag isf koppla 12V?

MVH Mattias
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det som är löst är isolatorn, kontaktstycket till hallgivaren. Det går att köpa löst för några kronor.

Relät ska dra en sekund när du sätter på tändningen, sen släpper det igen. När motorn snurrar får 31b på relät pulser från tändspolen, då drar det igen. Fel på tändsystemet kan alltså göra att relät inte drar.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]