Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av UnbeltedLion
Har en läckande automatlåda. Läcker olja i bakre pakbox mot kardanen. Fick "Bra och veta" att det skall åtgärdas till nästa bes förra gången. Nu är det ett år sen och den läcker varken mer eller mindre. Och bilen skall in på bes. Kan det inte bli godkänt om man gör riktigt rent överallt undertill? tex avfettning och högtryckstvätta Då ett packbox byte är det sista jag vill göra. Och köra runt lite på grusvägar på väg till bilprovningen :).
Användarvisningsbild
av lilleman
UnbeltedLion skrev:Har en läckande automatlåda. Läcker olja i bakre pakbox mot kardanen. Fick "Bra och veta" att det skall åtgärdas till nästa bes förra gången. Nu är det ett år sen och den läcker varken mer eller mindre. Och bilen skall in på bes. Kan det inte bli godkänt om man gör riktigt rent överallt undertill? tex avfettning och högtryckstvätta Då ett packbox byte är det sista jag vill göra. Och köra runt lite på grusvägar på väg till bilprovningen :).
det är inte så svårt att byta packboxen så själv hade jag bytt den om det var min bil.

mvh/roger
Användarvisningsbild
av Örnen
Det brukar som sagt inte vara svårt att byta packboxen. Gör du jobbet själv så kostar packboxen kanske en hundring. Hissa upp bilen lossa mellanaxeln. Skruva ur muttern på medbringaren. Använd avdragare eller försök knacka lös medbringaren försiktigt. När medbringaren är lossad så kör in en mejsel och bryt ut den gamla packboxen. Se hur djupt intryckt boxen är innan du börjar så du inte knackar in den nya för djupt/grunt.
Var försiktig så du bryter så inte repor uppstår på tätningsytan (metallen). Packboxen kan sitta rätt hårt men det brukar ploppa ur om man får rätt grepp. När du knackar in den nya så se till att knacka på ytterkanten. En passande rörbit kan underlätta.

Läckaget kommer inte minska av sig själv...och du slipper oroa dig för oljenivån.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]