- tor 24 apr 2008, 14:56
#188670
Om du tar bort växelspaksdamasken så finns en "kuliss" till vänster om spaken. Om spelet mellan kulissen är för litet kan det bli svårt få in 1:an och 2:ans växel. Kulissen är till för backspärrens funktion men är den feljusterad så blir växling 1-2 svår i vissa fall. Den grej du ska justera sitter med två skruvar med M7 ? skalle. Sätt inte tillbaks damasken förrän du provat att inställningen blivit bra. Provkör någon dag så du känner att växlingen blivit bättre.
"Backpärrens funktion kontrolleras med spaken i läge 1 eller två. (Spelet,glappet då du har spaken i ettan eller tvåan ska sidledes vara mellan 5-20mm uppe vid spakknopp). Finns inget spel eller det är svårt att få in ettan och tvåan måste bygeln (kulissen) justeras. Rätt spel är 0,5-1,5mm." Använd bladmått.
En annan sak som kan påverka om du tycker spaken är slapp och glapp är att byta plastbussingarna i växelspakslänkaget. Byter du dessa kommer du få mer exakta växellägen. Du måste isf lossa växelspaken och ta lös länken underifrån. Smörj med vaselin när du bytt bussningarna och ställ sedan in växellägena. Rengör även växelspakens "kula" och fetta in med nytt fett. Du måste lossa bygeln/kulissen så bäst är att justera efter bussningsbytet. Volvo säljer nya bussningar och de grejer som behövs.
För att komma åt byta länkbussningar bör du lossa växellådsbalken så lådan sjunker ner. Ev också ta bort mellanaxeln. Minns inte riktigt hur mycket jag tog bort för det var några år sedan jag bytte bussningarna.
Raka rör tuta och kör