Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Har en 240 GL -88 och en 245 GLT -90 som har blivit väldigt svårt att få in 1an och 2ans växlar på. Vet nån om det går att justera på nåt lätt sätt, jag har hört att man ska byta nå brickor.
Användarvisningsbild
av Örnen
Om du tar bort växelspaksdamasken så finns en "kuliss" till vänster om spaken. Om spelet mellan kulissen är för litet kan det bli svårt få in 1:an och 2:ans växel. Kulissen är till för backspärrens funktion men är den feljusterad så blir växling 1-2 svår i vissa fall. Den grej du ska justera sitter med två skruvar med M7 ? skalle. Sätt inte tillbaks damasken förrän du provat att inställningen blivit bra. Provkör någon dag så du känner att växlingen blivit bättre.

"Backpärrens funktion kontrolleras med spaken i läge 1 eller två. (Spelet,glappet då du har spaken i ettan eller tvåan ska sidledes vara mellan 5-20mm uppe vid spakknopp). Finns inget spel eller det är svårt att få in ettan och tvåan måste bygeln (kulissen) justeras. Rätt spel är 0,5-1,5mm." Använd bladmått.
En annan sak som kan påverka om du tycker spaken är slapp och glapp är att byta plastbussingarna i växelspakslänkaget. Byter du dessa kommer du få mer exakta växellägen. Du måste isf lossa växelspaken och ta lös länken underifrån. Smörj med vaselin när du bytt bussningarna och ställ sedan in växellägena. Rengör även växelspakens "kula" och fetta in med nytt fett. Du måste lossa bygeln/kulissen så bäst är att justera efter bussningsbytet. Volvo säljer nya bussningar och de grejer som behövs.

För att komma åt byta länkbussningar bör du lossa växellådsbalken så lådan sjunker ner. Ev också ta bort mellanaxeln. Minns inte riktigt hur mycket jag tog bort för det var några år sedan jag bytte bussningarna.
av heavy
hej ! jag lägger till att växelspaksbussningarna behöver du inte byta men det finns en gummi o-ring som sitter överträd på den högra bussningern mellanspak och höger bussning , du behöver bara skruva ur Insexskruven den sitter som berget.
O-ringen brukar torka å ramla bort.

Heavy..
Användarvisningsbild
av Hilmer
heavy skrev:hej ! jag lägger till att växelspaksbussningarna behöver du inte byta men det finns en gummi o-ring som sitter överträd på den högra bussningern mellanspak och höger bussning , du behöver bara skruva ur Insexskruven den sitter som berget.
O-ringen brukar torka å ramla bort.

Heavy..

Dessa plastbussningar slits ut ordentligt efter alla år, är o-ringen obefintlig är det även läge att byta bussningarna. Man bör även byta plastbussningarna till "kulan" på spaken för att få tillbaks känslan i spaken, dessa bussningar kostar inte många kronor så det finns ingen anledning att snåla.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]