Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Skidåkaren-PillarKottar
Rost är ju ett evigt glädjeämne för bilägare... :P

Saken är ju den att rostskyddandet är en riktig nöt att knäcka. Ofta tänker man för enkelt tror jag. Hur skulle ni göra /tänka i följande exempel:
# Bil 10 år
# Underredsbehandling halvbra, delvis dålig /skadad
# Underredet är galvaniserat

Skulle du försöka förbättra underredsbehandlingen och vilka steg tar du?

...eller skulle du ta bort all underredsmassa, riskera att skada galvaniseringen ytterligare och börja om från grunden... Hur?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ta bort underredsmassa som sitter bra är väl onödigt. Eller?

Jag skulle i alla fall bättrat. Börjat med att få bort allt som sitter löst, slipa ner ev rost och grundmåla sedan måla med underredsmassa.

Rostskyddsmedel i balkar, dörrar osv är svårare eftersom man måste veta vad som använts innan. Annars kan man förstöra det som redan finns.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Gör som Tomas88 säger med underredesmassan.
Jag brukar köra med corrostabils universal rostskyddsmedel på underredet där det inte är någon massa såsom länkarmar osv.
I hålrummen brukar jag köra med vax det tycker jag funkar fint. Se till att ha ett långt munstycke så att du verkligen får in vaxet ordentligt i balkarna.
En viktig sak som många struntar i är att tvätta ordentligt med högtryckstvätt och låta torka så att bilen är riktigt torr innan du börjar. En stålborste är också bra att ha till hands.
Tar man god tid på sig och inte stressar så kan man rostskydda istort sett lika bra själv som firmorna gör, men var inte rädd för att klena ner dig. :lol: :wink:

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]