Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo51
Handbromsen justerar sig själv genom att kolvarna gängar ut sig vartefter beläggen slits. När man byter belägg måste kolvarna skruvas/tryckas in. Det går att justera wirarna bakom handbromsspaken under bakre delen av mittkonsolen men det ska inte behövas.
av Krilledill
Aha, är det beläggen de byter på servicen?
Användarvisningsbild
av BlackXS
uffe_hudik skrev:Kontroll av parkeringsbroms
l Tryck ner bromspedalen flera (ca. 20) gånger.
l Dra i parkeringsbromsens handtag.
l Full bromseffekt ska erhållas efter 5-7 hack.
Viktigt!
I de fall då parkeringsbromsen inte kan justeras med hjälp av muttern i handtaget för att
uppnå full bromseffekt, måste parkeringsbromsen justeras av en Volvo mekaniker.

:?: hur menar du då?, har bytt mina bromsok och parkeringsbromsen tar inte alls nu förutom på 6-7 hacket tar den.

Om jag pumpar bromspedalen och sedan rycker i parkeringsbromsen och gör om samma procedur om och om igen, ställer jag då in den :?: i annat fall borde man väl som hemmafixare klara av att spänna wiren eller? för det konstiga är att allt satt som förr bara att jag bytte bromsok till nya och efter det var parkeringsbromsen slapp som bara den.
Användarvisningsbild
av MartinS
BlackXS, den bistra sanningen är att de nya oken är kass isåfall, om det nu inte är så att du bytte belägg också som då behöver köras in.

Vajern skall du i princip aldrig behöva röra inställningen på. På oken skall handbromsaxeln ligga emot klacken när den ej är åtdragen och när du drar i handbromsen skall axeln ändra sig lika mycket på båda sidor. Om de rör sig som de skall men ändå bromsar för sent är oken kass.

Handbromsen justerar sig själv när du bromsar och drar i handbromsen, det finne ingen speciell procedur för detta och det är heller inget som behöver göras på service.

/Martin
Användarvisningsbild
av BlackXS
MartinS skrev:BlackXS, den bistra sanningen är att de nya oken är kass isåfall, om det nu inte är så att du bytte belägg också som då behöver köras in.

Vajern skall du i princip aldrig behöva röra inställningen på. På oken skall handbromsaxeln ligga emot klacken när den ej är åtdragen och när du drar i handbromsen skall axeln ändra sig lika mycket på båda sidor. Om de rör sig som de skall men ändå bromsar för sent är oken kass.

Handbromsen justerar sig själv när du bromsar och drar i handbromsen, det finne ingen speciell procedur för detta och det är heller inget som behöver göras på service.

/Martin
belägg? bytte hela kitet tror jag, bromsok, bromsokshållare, bromsskivor, bromsklossar

Låter illa i så fall, köpte två bromsok på biltema och monterade på bilen, handbromsen tar i dess högsta läge som är 13-15 klick och då står bilen stilla även om jag försöker köra med växeln i eller om jag står i en backe så rullar den inte, borde väl ändå gå att spänna den på något vis så att den tar direkt eller? eller är det istället risk att jag drar sönder vajern när jag ska dra upp handbromsen?

Läste någonstans att den kan bli slapp om man byter bromsok på bilen, men inte hur man direkt ställer in den eller typ kalibrerar den?

i haynes boken står det iallafall " Handbromsen hålls normalt korrekt justerad av verkan från de bakre bromsokens handbromsmekanismer. Ibland kan handbromsen behövas justeras för att kompensera för att vajern töjts ut, men justering bör endast behövas när bromsoken, vajrarna, eller handbromsspaken har rubbats "

För den har ingen verkan i beroende på ifall det är luft i bromsystemet, har en hel del luft för bromsen inte direkt tar när jag bromsar :roll:
Senast redigerad av 1 BlackXS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köpte ett ok på bltema en gång, det fick jag lämna tillbaka för att handbromsen bettede sg precis som din gör.

Handbromsen bryr sig inte om bromsvätskan, den är h elt mekanisk.

Du skall nte spänna vajern.

/Martin
Användarvisningsbild
av BlackXS
MartinS skrev:Jag köpte ett ok på bltema en gång, det fick jag lämna tillbaka för att handbromsen bettede sg precis som din gör.

Handbromsen bryr sig inte om bromsvätskan, den är h elt mekanisk.

Du skall nte spänna vajern.

/Martin

i haynes boken står det iallafall " Handbromsen hålls normalt korrekt justerad av verkan från de bakre bromsokens handbromsmekanismer. Ibland kan handbromsen behövas justeras för att kompensera för att vajern töjts ut, men justering bör endast behövas när bromsoken, vajrarna, eller handbromsspaken har rubbats "

vad menar dom med justeras då? :oops: går det justera eller går det inte justera, och vadå självjusterande om det står att man kan behöva justera :-DD förstår mig inte på bilar :-O)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det går att justera vajern, det gör du framme vid spaken. Men du skall iprincip aldrig behöva det. OM du nu ger dig på det, se till att vajern inte lir så spänd att handbrpmsaxlarna rör sig på oken, de skall ligga emot klacken när handbromsen nte är dragen.

/Martin
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]