Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
Kvalitetsbrist skrev:Tjena igen!

Tack för svaren, original stiften är ju märkta med Germany så för hoppningsvis så är dom ju tillverkade där.
Men det skulle ju kunna vara så att dom bara sätts i hop där.
Precis, så förbannat illa kan det vara. En Volvo originaldel kan vara märkt med: Made in Germany.
Men så är icke fallet, varan är istället tillverkad i China, sedan skickas de olika delarna
till Germany för ihopsättning. och då får det helt plötsligt stå made in Germany. (fast det i själva verket handlar om en oäkta halvkines) :-O)
av blomman
Om nu borsch har flyttat till kina för att få ner prod kostnad så måste ju kontrollen vara slapp innan den lämnar fabriken.
Ironside har inte all produktion från kina,vissa verktygs sorter produseras där,mejslar etc kommer från felo i tyskland :-)-) ,ironside är ju ahlsells "eget" märke om man kan säga så.
Alla stora märkena borde hålla hög kvalite oavsett var dom tillverkas för det är ju inte prod land som drabbas utan märket i detta fall borsch.
Har förövrigt inte råkat ut för det där med stiften
av Red Dragon
blomman skrev:Om nu borsch har flyttat till kina för att få ner prod kostnad så måste ju kontrollen vara slapp innan den lämnar fabriken.
Ironside har inte all produktion från kina,vissa verktygs sorter produseras där,mejslar etc kommer från felo i tyskland :-)-) ,ironside är ju ahlsells "eget" märke om man kan säga så.
Alla stora märkena borde hålla hög kvalite oavsett var dom tillverkas för det är ju inte prod land som drabbas utan märket i detta fall borsch.
Intressant det du nämner ang IRONSIDE. Jag fick uppgift via Ahlsells järnhandel att dessa högkvalitets verktyg var deras eget varumärke
samt att de höll extremt hög kvalite'. "LIVTIDSGARANTI" allt detta lät ju onekligen mkt lovande,
Så därför inhandlades IRONSIDES största vektygssats till priset av 4,295:- (Hylsnyckelsatsen i den stora aluminiumväskan)

Efter en minde kontroll, så visar det sig att samtliga spärrnycklar helt saknar smörjfett? (otroligt men sant) efter en vecka
så kollapsar även aluminiumväskan, plasthandtaget går av samt att aluminiumbeklädnaden (i plast) rynkar sig över hela väskan?
Väskan yttre ser ut som ett rynkigt korvskinn. När jag senare reklamerar väskan samt spärrnycklar till Ahlsells verktygsansvarige person.
Så står han som ett levande frågetecken? att väskan var oduglig visste han redan om, då de tidigare fått tillbaka ca 75 st, väsk-reklamationer.

Men vad han ej visste om var att de s.k kvalitetsverktygen (spärrnycklarna) helt saknade smörjfett. Detta kom som en överraskning, så därför
har det nu startats en utredning ang den obefintliga slutkontrollen i den aktuella Kinafabriken.

Enl uppgift från Ahlsells är den enda kvarvarande
Tyska verktygs-tillverkaren STAHLWILLE. Allt annat är "krims-krams" från Kina. (Jag är så förbannat less på "Kina-Skit" att jag undviker allt därifrån) :cry:
av *pettson*
Red Dragon skrev:
blomman skrev:Om nu borsch har flyttat till kina för att få ner prod kostnad så måste ju kontrollen vara slapp innan den lämnar fabriken.
Intressant det du nämner ang IRONSIDE. Jag fick uppgift via Ahlsells järnhandel att dessa högkvalitets verktyg var deras eget varumärke
samt att de höll extremt hög kvalite'. "LIVTIDSGARANTI" allt detta lät ju onekligen mkt lovande,
Så därför inhandlades IRONSIDES största vektygssats till priset av 4,295:- (Hylsnyckelsatsen i den stora aluminiumväskan)

Efter en minde kontroll, så visar det sig att samtliga spärrnycklar helt saknar smörjfett? (otroligt men sant) efter en vecka
så kollapsar även aluminiumväskan, plasthandtaget går av samt att aluminiumbeklädnaden (i plast) rynkar sig över hela väskan?
Väskan yttre ser ut som ett rynkigt korvskinn. När jag senare reklamerar väskan samt spärrnycklar till Ahlsells verktygsansvarige person.
Så står han som ett levande frågetecken? att väskan var oduglig visste han redan om, då de tidigare fått tillbaka ca 75 st, väsk-reklamationer.

Men vad han ej visste om var att de s.k kvalitetsverktygen (spärrnycklarna) helt saknade smörjfett. Detta kom som en överraskning, så därför
har det nu startats en utredning ang den obefintliga slutkontrollen i den aktuella Kinafabriken.

Enl uppgift från Ahlsells är den enda kvarvarande
Tyska verktygs-tillverkaren STAHLWILLE. Allt annat är "krims-krams" från Kina. (Jag är så förbannat less på "Kina-Skit" att jag undviker allt därifrån) :cry:
livstids garanti är intressant oavsett vart man handlar.. har du frågat nångång.. om vad det innebär?. Alla svarar livstid såklart.. På frågan igen så står man undrande.. Ja alltså förtydligar man menar du MIN livstid eller verktygens? Din såklart.. svarar man då, 2 månader senare är du åter med några av verktygen, man kan dock inte ta emot dom eftersom man saknar uppgifter om att liknande verktyg kommit in. Det är ett solklart handhavandefel.. Ja från din sida alltså, sånt täcker inte livstidsgaranti.. ja sådär kan man hålla på en stund för att till sist bli upplyst om att dom där livstidsgarantis verktygen inte längre tas in i sortimentet utan dom fasas ut.. Det är lite som det är med tänger från kamasa.. livstids garanti och kan lämnas hos alla återförsäljare. Då tången fyllde fem eller nåt så dimper jag ned efter ett bortajobb i en järnhandel i nowhere och slänger upp tången på disken o vill ha en ny. Man tittar på mej o säger ..njae den här modellen är bra gammal.. Kanske men den är defekt och jag har inte misshandlat den. Ahh du tänker på livstidsgarantin?.. Ja? Ehh nej du vet den täcker inte slitage o det här är slitage.. har du originalkvittot? Nej inte på mej. Då går det inte alls iallafall.. IDiot tänker jag och åker.. väl hemma sparkar jag in på järnhandeln där jag handlat det hela.. men samma visa där.. det GÅR INTE.. det är slitage.. så var det med livstids garanti.. Eller att få wÿrth att ta emot nåt på reklammation.... :-)-) ja livet är ett fett bedrägeri.. tack för biltema där tar man iallafall inte betalt för proffs saker i verktygsväg men levererar bra saker på 10 års garantin.. om man nu kopierat kvittot så man kan få nåt om det går sönder nåt..för kvittot klarar ju inte ett år.. ;-//
av Red Dragon
hahaha...Du har helt rätt Pettson, jag kunde ej sagt det bättre själv. :D
av blomman
Hur som helst så kommer iaf mejslarna från felo Werkzeugfabrik.
Vart det andra IRONDSIDE sakerna kommer i från kan jag ta reda på rätt enkelt.
Om biltema har 10 års garanti, tar dom då emot en utlsiten tång efter 5år? tveksamt.Garantin gäller väl bara om verktyget går sönder.
Tänk om mora of sweden hade garanti på knivarna och man täljde som en tok och skulle få en på garantin när det vart slö,hur rimmar det tycker ni??
Man om bladet lossnar från skaftet då är det annat.
av *pettson*
blomman skrev:Hur som helst så kommer iaf mejslarna från felo Werkzeugfabrik.
Vart det andra IRONDSIDE sakerna kommer i från kan jag ta reda på rätt enkelt.
Om biltema har 10 års garanti, tar dom då emot en utlsiten tång efter 5år? tveksamt.Garantin gäller väl bara om verktyget går sönder.
Tänk om mora of sweden hade garanti på knivarna och man täljde som en tok och skulle få en på garantin när det vart slö,hur rimmar det tycker ni??
Man om bladet lossnar från skaftet då är det annat.
Det är såhär att vad är då slitage överhuvudtaget? Vad är normalt slitage och vad är onormalt?. Onormalt slitage är ett konstruktions eller fabrikationsfel, men det är ALDRIG i princip nån under alla åren jag skruvat (24år) som erkänt att slitage kan höra till garantisidan. Biltema har iallafall tagit tillbaka två spärrskaft efter 4 år.. och dom var väljobbade.. inte nåt snack där inte.. står det livstids garanti så gäller väl detta får man förmoda (kamasa).. eller är det en pappersanka..
men NU har vi kommit till pudelns kärna för övrigt, varför tror du mekonomen har 3 års garanti eller andra 2 år osv? Enkelt.. ett slitage har ALLTID uppkommit efter minst ett år och därmed är garantin förbrukad alltså ett mycket riskfritt åtagande (enligt dom). Prova att lämna igen skivor efter ens 1år jag har lyckats med nöd och näppe men dom var otroligt tjuriga (2000mil gamla och från ingenstans utan förklaring blev som som trattkantareller, man såg dubbelt när man bromsade) Det var brembomax skivor, det slutade med att blev rekommenderad att köpa nya och få pengarna tillbaka OM brembo tog dom som reklamation. Jag godtog inte detta eftersom jag kunde visa dokumentation på iallfall 50 andra likadana oförklarliga fall. Dom tjurade igen och till slut fick jag med mej en paket. Idag är dom 6000mil gamla och i bra skick utan trassel. Alltså KAN fel inträffa sent..även om produkten är sliten på andra sätt. Nåt som inte godkänns i dom flesta affärer.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Verktyg är intressant, men tråden handlar om tändstift! (tändstiftnycklar hade väl gåt för sig... :wink: )
Allvarligt, starta en verktygstråd i allmän bildiskussion eller nåt.
av matsw
Kvalitetsbrist skrev:Hej!

Kör en V70XC -99, motor 5254T.
Har råkat ut för tändstifts haveri där mitt elektråden lossnat och trillat ner i motorn, keramiken var helt lös i gängdelen.
Bytte tändstift och körde hem tog komp prov dagen efter OK, men döm om min förvåning keramiken på 4 av 5 tändstift var lös, går att snurra runt och är glapp.

Båda omgångarna av tändstift var Volvo orginal.

Kollade på dom gamla stiften igen, där kan man se en brun rand mellan gängdelen och keramiken upp till nivån där tändhatten börjar.
Kompressionen har sipprat förbi keramiken upp till tändhatten på båda omgångarna stift.
Då keramiken inte sitter fast så blir värme talet fel och dom skakar sönder.

Har nån på forumet råkat ut för något liknande eller sett en brun rand på keramiken åvanför gängdelen på Volvo original platina stift.

Stiften verkar sitta på dom flesta turbo snurror.

Mina tändstifts omgångar kommer från 2 olika batcher.
Hej,

Jag har en Volvo V70 -00 och köpte nya Volvo-stift hos Bilia i mars, och mindre än en månad senare lossnade mittelektroden på ett av stiften och for runt i cyl 5. Så nu står bilen med en massa elektrodfragment i cylindern i avvaktan på undersökning.
Efter att ha läst ovanstående inlägg från Kvalitetsbrist, så gick jag ut och kollade resten av stiften, och nu visar det sig att hos tre av fem nya stift har isolatorn spruckit just som beskrivits nedan.
Mina stift är märkta "Made in France 711 X 9146775"

Att Kvalitetsbrists 4 av 5, och mina 3 av 5 brister i keramiken är inte en tillfällighet. Volvo har allvarliga kvalitetsproblem hos sin underleverantör!

Alla som läser detta och har bytt till Volvo-stift de senaste månaderna borde gå ut och kolla stiften snarast. 2 cm hårdmetall som far runt i cylindern är inte direkt att rekommendera.
Om fler hittar trasiga stift vore jag tacksam för att bli kontaktad.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
matsw: Kollade du stiften innan montering map lösa elektroder eller keramik (tänker mest på om de kan ha varit lösa/trasiga från början eller om de gick sönder väldigt fort) ? Är det så att de går sönder väldigt fort vet jag faktiskt inte om jag bryr mig om att montera mina. Hade tänkt göra det de närmaste dagarna annars. Blir väl till att köpa någon annan stans isf.

Kvalitetsbrist: Vilket batchnummer hade du ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]