NCR skrev:Ramon skrev:Guiden ligger nu inne i Tips & Tricks-avdelningen! Stort tack till frilins för guiden! Fler så här bra guider vill vi se :D
Första meningen på det inlägget "...stressa in...". Stressa inte hoppas jag du menar. :lol:
Skämt åsido, jag stod och hängde över "min" tekniker idag när han monterade in min fjärr, och han plockade loss hela kudden från ratten, lade den på arbetsbordet och monterade i lugn och ro dit allt med buntband osv så att kabeln inte skulle skadas. Med andra ord, han tipsade mig om att man inte behöver koppla bort batteriet alls, utan det räcker med att man plockar bort den stora gröna kontakten (synlig på bild 7 till vänster) försiktigt och att man sedan inte rör vid den röda och gröna kontakten på baksidan av kudden. "Helt onödigt att koppla bort batteriet för då måste man ju ställa klockan och allt igen" som han uttryckte det. (Jag stod på behörigt avstånd iofs, så för oss hemmapulare kanske det är bäst att ta det säkra före det osäkra).
*edit*
Det skulle vara bra om det fanns med Volvos artikelnummer på kabeln samt fjärren. I mitt fall visste de inte om att det behövdes en kabel så de "lånade" en från en S80 som stod inne på service och beställde en ny till den. Dumt att inte VIDA talar om att man måste ha kabeln när man beställer hem fjärren.
Där jag köpte min fjärrkontroll visste dom att kabeln behövdes och dom tittade i samma VIDA.
Tipset om att fästa kabeln med buntband låter bra, tycker jag man ska göra.
Men att inte koppla bort batteriet när man monterar bara för att slippa det "anstängande besväret" att ställa in klockan efteråt anser jag vara idiotiskt och säkert ett utslag av en nonchalant montör som tyckte det var för jobbigt trots att han tog bra betalt!
Dessutom så är klockan det enda man behöver återställa.
Jag rekomenderar å´det starkaste att koppla bort batteriet när man hanterar airbagen för att undvika olyckor!
Sen begriper ju inte jag hur din montör lyckats ta loss hela paketet och lägga det på en bänk utan att röra vid den röda och gröna kontakten!??
Jag lät paketet sitta kvar och det gav mig inget problem, bara att vrida och vända med normal försiktighet.
//Per (v70n -01)