I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Siqqe skrev:
Funk skrev:Stakarna håller för 300hk och troligen en bra bit över utan några problem.

/Thomas
Vill man köra säkert så är "en bra bit över 300hk" för mycket. 310-320hk är var jag skulle sätta gränsen mellan driftsäkert och ej driftsäkert. Det går att köra med mer men hur länge då?
tja hästkrafter har aldrig någonsin dödat ett par stakar.. däremot vridmoment.. Ett par originalstakar klarar lätt 500hk om du smyger igång och aldrig segdrar utan tar ut effekten på högre varv.. å andra sidan dör dom vriddöden om du hänger dit ett släp och utnyttjar lite väl mycket mos. Ingen seriös tar ut 300hk eller mera ur sin maskin med originalstakar. Så dyrt är det nämligen inte att kasta i 5 nya stakar om man gör det själv.
5 stakar= 6250kr
1 tub packningslim= 300
1 kamrem= 350
1 sotnings sats= 650 (med värre topp packning +300kr)
1 sats bultar 350
1 sats lager 500
olja+ filter (beroende på vad du använder)

Tot 8400kr eller 8700 om man vill ha den dyrare packningen.. naturligtvis plus olja och filter..

Sen är det bara en jobbinsats kvar..
Blir det billigare med en havererad maskin? NOT.. :-)-)
av paralyzed
*pettson* skrev:
Siqqe skrev:
Funk skrev:Stakarna håller för 300hk och troligen en bra bit över utan några problem.

/Thomas
Vill man köra säkert så är "en bra bit över 300hk" för mycket. 310-320hk är var jag skulle sätta gränsen mellan driftsäkert och ej driftsäkert. Det går att köra med mer men hur länge då?
tja hästkrafter har aldrig någonsin dödat ett par stakar.. däremot vridmoment.. Ett par originalstakar klarar lätt 500hk om du smyger igång och aldrig segdrar utan tar ut effekten på högre varv.. å andra sidan dör dom vriddöden om du hänger dit ett släp och utnyttjar lite väl mycket mos. Ingen seriös tar ut 300hk eller mera ur sin maskin med originalstakar. Så dyrt är det nämligen inte att kasta i 5 nya stakar om man gör det själv.
5 stakar= 6250kr
1 tub packningslim= 300
1 kamrem= 350
1 sotnings sats= 650 (med värre topp packning +300kr)
1 sats bultar 350
1 sats lager 500
olja+ filter (beroende på vad du använder)

Tot 8400kr eller 8700 om man vill ha den dyrare packningen.. naturligtvis plus olja och filter..

Sen är det bara en jobbinsats kvar..
Blir det billigare med en havererad maskin? NOT.. :-)-)
Sant, men är man sopig på att meka måste man lämmna in bilen för vevstaksbyte... Kostade 17000 spänn där jag kollade, suck! Är det föresten någon som vet vad aut.lådan håller för? Max 300-310hk med tillhörande vridmoment fick jag höra när jag hörde mig för. Låter det troligt?
Användarvisningsbild
av Funk
Personligen skulle jag aldrig byta stakar utan att balansera så länge vi inte talar om originalstakar.
Men jag har vid samtal med atech tidigare fått deras uppskattning att den definitiva gränsen för stakarnas hållbarhet ligger någonstans vid 350hkr och då med ett vrid en bit över 400Nm. Men man kan givetvis köra sönder med lägre effekt också..

/Thomas
av Siqqe
*pettson* skrev:...
Ja, självklart är det vridet som är avgörande men om man vill bibehålla en relativt rolig effektkurva så går effekt/vridmoment i regel ganska tätt hand i hand.

VÄrt att notera är att en motor kan klara av ett visst vridmoment alldeles galant, men om motorn nu får för sig att knacka så uppstår otroligt höga cylindertryck som kröker stakarna/staken direkt. Om det går illa, så är också vevaxel och cylinderblock oanvändbara igen.

För den som inte är beredd på att betala för ett vevstaksbyte eller beredd på att byta vevstakarna själv så skulle inte jag rekommendera en mappning som verkligen trycker ur max av motorn. Men som sagt, är man beredd att göra det så är inte 350hk/450hk en omöjlighet... ett tag iaf.
av paralyzed
wide skrev:http://sv.bsr.se/products/t496/

No problem, detta funkar mkt bra.
Inte behöver man öppna maskin för dessa hästar...... :D
Notering:
Steg 4 passar ej bilar med automat växellåda.
BSR Maskingaranti kan ej tecknas till Steg 4.

Det verkar va delade meningar om hur mkt aut.lådan klarar av... TM racing säger att lådan klara av ca 300hk men att stakarna ger upp där omkring... Har du själv kört med steg 4?
av Kojje
paralyzed skrev:Ja, jag vet att det verkar lite vrickat lägga pengar på ett steg 1 när jag ska ha mer snart men har precis köpt bilen så jag har inte så mkt pengar o lägga ut just nu. Så jag börjar med steg 1 över sommaren, när jag sen plockar på mer grejor uppdaterar trimmfirman programvaran för 500-1000kr.
Med turbo, spridare, smidda vevstakar o avgassystem skulle dom plocka ut runt 300hk. Jag tänkte va snäll mot min aut.låda o lägga mig på runt 270hk om org.vevstakarna håller för det? Dom kostar ju lite o byta...
ang.automatlådan så är det snarare vridet än hk som är boven därav en bra idé att mappa då du kan lägga ett mindre vridmoment men ändå få ut hästarna.
Döden för automatlådan är om den går varm och du bör därför undvika långa burnisar och annat som skapar högt oljetryck i lådan som plattan i mattan en längre tid som vid körning på autobahn det går ju koppla en tempmätare till lådan om man känner för det vet en som gjorde detta på sin T4 aut med lite godis under huven.
av paralyzed
Kojje skrev:...Döden för automatlådan är om den går varm och du bör därför undvika långa burnisar och annat som skapar högt oljetryck i lådan som plattan i mattan en längre tid...
Hmm, när jag hade legat 4 mil på motorvägen med farthållaren på 150-160 så började den slira när jag svängde av o körde i stan... Den gjorde det när den växlade upp från 2:an till 3:an några gånger, var det pga av motorvägsfarten? Det var ju inte direkt så jag låg o pressade bilen!!?

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)