Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev: man säter en spec, som i volvos fall är mycket hård. sen tilverkas grejor & dom grejor som hamnar utan för specen, men fortfarande är andvändbaara (lite generösare spec) dessa grejor slängs inte, dom säljs till nästa levrantör, då dom är innom den levrantörens spec.
Precis så där vet jag att det är med bromsbelägg.

/L
av nevyn
Volvo har ju inte bättre kvalitet än brembo som säljs på mekonomen i alla fall, det är min högst personliga åsikt. Det är samma skrot och korn. Biltema har ojämn kvalitet på det mesta. Att volvos delar kostar så mycket mer har inget med kvalitet att göra.
av Teemu
Nåja, ser ut att kunna bli en ganska dyr historia detta. :( Skall kolla med en bekant som bor i finland - dom skall ju ändå hit till månads skiftet. Kanske biltema i finland har på lager. Byter hellre 2ggr med Biltemas grejer och får lite pengar till övers om livslängden är ungefär den samma som volvo original. Menar bara att bromsar är ju säkerhetsutrustning, så det kan ju inte vara helt skräp det som finns i butiker eller?
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:Nåja, ser ut att kunna bli en ganska dyr historia detta. :( Skall kolla med en bekant som bor i finland - dom skall ju ändå hit till månads skiftet. Kanske biltema i finland har på lager. Byter hellre 2ggr med Biltemas grejer och får lite pengar till övers om livslängden är ungefär den samma som volvo original. Menar bara att bromsar är ju säkerhetsutrustning, så det kan ju inte vara helt skräp det som finns i butiker eller?
dom gör nog jobbet, men dom kanske inte är balanserade & eller sånna grejor.

klodsarna är största orsaken till att skivorna går i hjäl, välj en kloss som är bra på att ta bort ytrost så håller skivan länge, mycke viktigt är också att samma klods tål mycket hög tempratur.
av Teemu
sitter Volvo original på sedan bilen var ny och skivorna är slut efter 4 år... tycker inte att det talar speciellt mycket för original med så pass kort livslängd
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:sitter Volvo original på sedan bilen var ny och skivorna är slut efter 4 år... tycker inte att det talar speciellt mycket för original med så pass kort livslängd
00 & 01 :or hade belägg som inte uppfylde alla krav!
sen beror det ju på körsett också
av Teemu
vet inte hur ägarna innan mig kört, men jag brukar "bromsa ur" ordentligt minst 1 ggn i veckan. Noppe, dags att ta ut hundarna en sväng.
Användarvisningsbild
av ufriman
CarMan skrev:
NCR skrev:Eftersom jag har från en mycket säker källa att Mekonomens prylar är detsamma som Volvo Orginal (bara ompackade i blåvita kartonger) kan man lungt köpa där. Iofs vinner man inget på det prismässigt i detta fallet, men rent allmänt så...

(Jag känner på mig att Carman kommer att opponera sig, men jag VET att det är så, kan tyvärr inte precisera mig mer för min kompis skull). :)
jag kan väll svara om du tjatar.
jag tror knapast att man kakar ner & sen pakar om nått, låter konstigt.

jag har inte besökt stället där dessa skivor tilverkas, men jag vet hur många andra delar tilverkas.

man säter en spec, som i volvos fall är mycket hård. sen tilverkas grejor & dom grejor som hamnar utan för specen, men fortfarande är andvändbaara (lite generösare spec) dessa grejor slängs inte, dom säljs till nästa levrantör, då dom är innom den levrantörens spec.
Detta gör att många som jobbar på dessa ställen ser att man pangas "likadana" saker i olika kartonger & man kan lätt tro att det är samma grej i kartongen.
men som sagt så vet jag inte hur det går till i detta specefika fall.

Har en granne som har jobbat med att svarva nya skivor åt volvos underleverantör, Han påstår/säger att skivorna för bilarna i Europa tillverkas bara på ett ställe (gjutningen) och kan bearbetas på olika platser. Volvos skivor går igenom en extra säkerhetskontroll dvs att max o min måtten hålls, därför blir det ett extra steg i tilverkningen lite högre pris, för ex bilteama så görs inte denna kontroll. då kan rötäggen passera som godkända skivor.
Användarvisningsbild
av Whisky
Denna tråd börjar också urarta till en diskussion huruvida volvos priser, kvalitet, service är bättre än andra, märkesoberoende aktörers...

Innan den spårar ur helt och jag måste låsa den kan jag inte hålla mig borta från att göra ett inlägg i debatten... :lol:

Må så vara att Volvos originaldelar genomgår en extra kontroll. Huruvida den berättigar prisskillnaden eller inte ska jag låta vara osagt. MEN en underleverantör har ju sin/sitt stolthet, standard, varumärke, namn att försvara. Tillverkaren håller själv kvaitetskontroller och en viss standard.

Jag kan tänka mig också att Volvo i upphandlingsförfarandet har som krav på leverantörerna att garantera en kvalitetsstandard med hårda revisioner (ISO) på all sin produktion... Annars skulle de nog inte få bli underleverantörer till att börja med.
av *pettson*
CarMan skrev:
Teemu skrev:sitter Volvo original på sedan bilen var ny och skivorna är slut efter 4 år... tycker inte att det talar speciellt mycket för original med så pass kort livslängd
00 & 01 :or hade belägg som inte uppfylde alla krav!
sen beror det ju på körsett också
inte fabriksmonterade man väl skräp?.. menar.. dom uppfyller väl kraven på en fungerande bil vid leverans inte är väl original som alla andra som kan få fel på saker och ting?.. om så är fallet så..är detta högst graverande..
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]