stgl skrev:Jag har problem med min kära bil. Det är en 745GLT med B234F-motorn. När jag startar den med kall motor går den som en klocka. Lättstartad och med jämn tomgång. Om jag startar den när motorn är varm beter sig bilen märkligt. Inga problem att starta men tomgången är lite oroligare än normalt. När jag sedan kör så "tvekar och rycker" bilen ganska ordentligt vid gaspådrag. Men om man varvar motorn rejält kan man "gasa bort" problemen ibland, dessvärre inte alltid. Bränsleförbrukningen är för hög dessutom. Tacksam för tips och ideér. Lambdasond, luft- och bränslefilter nyligen bytta. Kallstartsventilen har jag smort upp så att "spjället" går att vrida enkelt med fingret.
Jag vet inte om du har löst ditt bekymmer.
Men jag har haft samma problem med min 850, jag har bytt snudd på allt, utan att det löst problemet.
Det har blivit bättre, men inte tillräckligt..
Sedan pratade jag med en kompis som heter Kim om mitt bekymmer då förklara han så här.
Att bilen går bra när den är kall, är för att datorn kör kallstarts programmet och ger bilen mer bensin, när den blir varm, så kör den standard programmet och då ger den mindre soppa, problemet sitter i spridarna, och det är stor risk att de är smutsiga.
Så jag lånade hans ultraljuds rengörare, och köpte Petrolium avfettning. (Får inte vara den ekologiska, den måste innehålla bensin)
Jag monterade loss spridarna och tvätta dem i denna apparat i drygt 10minuter, sedan blåste jag rent dem och monterade dem igen, och vipps så fungerade motorn som den gjorde i början..
Kan säga att jag har kört sån där STP sörja tidigare, (injection clean) som inte har hjälpt, men efter detta kanske man skall köra injection clean en gång i månaden för att motverka beläggningar i spridarna..
Så hoppas att detta kan hjälpa dig..
Mvh
Freddie