Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ketchup
Hej..Bytte bromsklossarna där bak på min V40-99...det gick bra ända tills jag kom till handbromsen...
Hur justeras man handbromsen på V40:an som är av års modell -99..

Hoppas på svar.
av uffe_hudik
Handbromsen är väl självjusterade ?
av azzo
Man kan fixa handbroms vajern i mitt konsolen. Mvy Andreas
av uffe_hudik
Där spänner du väl bara vajern.. inte själv handbromsen '?
av uffe_hudik
Kontroll av parkeringsbroms
l Tryck ner bromspedalen flera (ca. 20) gånger.
l Dra i parkeringsbromsens handtag.
l Full bromseffekt ska erhållas efter 5-7 hack.
Viktigt!
I de fall då parkeringsbromsen inte kan justeras med hjälp av muttern i handtaget för att
uppnå full bromseffekt, måste parkeringsbromsen justeras av en Volvo mekaniker.
av ketchup
uffe_hudik>>
Alltså den tar mera på högra bak än på vänstra bak och förrän ja bytte klossarna så tog de lika på båda..
Bytte för kanske 3-4 år sedan samma sak och då var det bara att tuta å köra ..men nu inte denna gång tydligen...
av uffe_hudik
Handbromsen bör ju va självjusterande, bytte själv bromsbelägg i lördags V40-99 *l* skulle tro att den bara behöver *gå till sej* Annars kan du alltid fråga hos din lokala meck.. volvo verkstan kan man ju inte prata med.. inte här iaf,, det jag skrev va diret kopierat från Installations anvsning av en volvo bok
av ketchup
uffe_hudik>>Har själv en sån där gör det själv bok men där stod det inte alls mycket..Kollad lite under bilen på sammagång man drog i handbromsen och där röddes det iallfall mycket mera på högra sidan än på vänstra..menmen skall låta det vara ett tag nu och se hur det ser ut senare för skall och beskita den i sommar/höst.
Men tack för dina tips svar!!=)
av Krilledill
Handbromsen justeras vid varje service-så den är inte självjusterande. Men oftast går den tillbaka till sitt ursprungsläge efter några månader igen. Tråkigt men sant,. :-)-)

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]