Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av villon
Hej bytade idag ratt på min volvo 850. Alltså min ratt från 93, till en ratt från en 850R årsmodell 96-97 och nu slår inte blinkersen tillbaka av sig själv när jag svängt utan jag måste själv slå tillbaka den.

Vad har hänt? vad är fel? hur åtgärdar man?

Tacksam för svar.

//Andreas
Det brukar vara en utbuktning/puckel eller vad man nu ska kalla den /det som slår tillbaks ett fjädrande stift på blinkersen. Du kan eventuellt ha brutit av stiftet då det oftast är av plast. Skriver rent generellt då jag inte exakt sett hur en 850 ratt ser ut/är konstruerad. En liknande sak hände mig då jag köpte en Momo-ratt från Volvo till just min bil, men i mitt fall slog blinkern tillbaks för tidigt då jag skulle svänga och vred ratten något tillbaks eller bara rätade ut svängen. Den nya ratten hade två korta pucklar och den gamla originalratten en lång puckel. Fick kila in en träbit mellan de båda pucklarna då funkade blinker-återgången som den skulle.

Jämför dina båda rattar och se om de är någon skillnad på pucklarna. Kanske kan du limma fast en puckel om den saknas. Sätt tillbaks den gamla ratten och funkar blinkern normalt med den är felet nog hittat. :-)-)

Bra av dig som vill ha en fungerande blinkers. Många bilar som körs av främst unga män verkar inte ha den extrautrustningen. Kanske är den tillval nuförtiden o alla pengar gått åt till breda fälgar och lull lull. Kostar faktiskt 500kr i böter om Farbror Blå är på humör. Dvs att inte använda körriktningsvisare.
av *pettson*
Örnen skrev:Det brukar vara en utbuktning/puckel eller vad man nu ska kalla den /det som slår tillbaks ett fjädrande stift på blinkersen. Du kan eventuellt ha brutit av stiftet då det oftast är av plast. Skriver rent generellt då jag inte exakt sett hur en 850 ratt ser ut/är konstruerad. En liknande sak hände mig då jag köpte en Momo-ratt från Volvo till just min bil, men i mitt fall slog blinkern tillbaks för tidigt då jag skulle svänga och vred ratten något tillbaks eller bara rätade ut svängen. Den nya ratten hade två korta pucklar och den gamla originalratten en lång puckel. Fick kila in en träbit mellan de båda pucklarna då funkade blinker-återgången som den skulle.

Jämför dina båda rattar och se om de är någon skillnad på pucklarna. Kanske kan du limma fast en puckel om den saknas. Sätt tillbaks den gamla ratten och funkar blinkern normalt med den är felet nog hittat. :-)-)

Bra av dig som vill ha en fungerande blinkers. Många bilar som körs av främst unga män verkar inte ha den extrautrustningen. Kanske är den tillval nuförtiden o alla pengar gått åt till breda fälgar och lull lull. Kostar faktiskt 500kr i böter om Farbror Blå är på humör. Dvs att inte använda körriktningsvisare.
* Många bilar som körs av främst unga män verkar inte ha den extrautrustningen.* Du måste missuppfattat det eller så är det olika i olika delar av landet. Här är det folk med ett bilvärde över 100.000kr som fått den utrustningen urkopplad samtidigt som man kopplade ur tutan, belysningen och vettet..
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]