Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är det för fel när man se impartiklar komma ut ur ventilerna efter att ECC'n startats? (ungefär som på en ångmaskin)
Märkte också när fläkten ställdes på max borde det blåst "halv storm" vilket det inte gjorde. Fläkten gick men inte så mycket som man kunde förvänta sig.
Hela kupen fylldes med imma och vi fick gå ur bilen. Märkligt var att imman på rutorna gick inte bort av sig själv utan vi fick torka bort den. Det verkar som det hänger ihop med värme reglagen. (Inte säker på detta).
Hur som helst uppträder detta inte alltid utan sporadiskt. Resan kunde fortsätta en stund senare utan problem.
Inga felkoder visas.
Finns det någon som vet något om detta problemet? :cry:
En klimatanläggning har en avfuktare för inkommande luft så att fukten/vattnet ska rinna ur ner under bilen via ett rör. (Du har säkert sett en bil som "pinkat" då den stått parkerad en varm sommardag.) Skulle kunna vara så att röret har täppts igen. En ECC ska man alltid ha i läge ON sommar som vinter för bästa funktion. Den mår bäst av det.

Är man många som sätter sig i en bil och man har fuktiga kläder så kan rutorna imma igen.

Kan du ha råkat trycka på knappen för återcirkulation av kupéluften så brukar det bli imma på rutorna? Se bilens instruktionsbok. Tror den ska återgå till normal efter en viss tid.
av *pettson*
Maggan42 skrev:Vad är det för fel när man se impartiklar komma ut ur ventilerna efter att ECC'n startats? (ungefär som på en ångmaskin)
Märkte också när fläkten ställdes på max borde det blåst "halv storm" vilket det inte gjorde. Fläkten gick men inte så mycket som man kunde förvänta sig.
Hela kupen fylldes med imma och vi fick gå ur bilen. Märkligt var att imman på rutorna gick inte bort av sig själv utan vi fick torka bort den. Det verkar som det hänger ihop med värme reglagen. (Inte säker på detta).
Hur som helst uppträder detta inte alltid utan sporadiskt. Resan kunde fortsätta en stund senare utan problem.
Inga felkoder visas.
Finns det någon som vet något om detta problemet? :cry:
Tyder på att vattnet inte är avfuktat ur luften utan den kondenserar efter att den blåst ut. Förmodligen är avrinningen täppt till förångaren. Sen är ju frågan varför fläkten inte gick som den skulle. Dags att kika på kupefilter och avrinningar? Även så inte fläkten kävar? Är det tillräckligt mycket fukt så går inte imman bort av sej själv. Alla dessa sakerna är beroende av varandra.. Blåser inte fläkten som tänkt blir inte luften driven igenom förångaren som tänkt och det i sin tur gör ju att avfuktning inte sker osv.. Har till och med sett snö i uttagen när det krånglat med luft tillförseln. :-)-)
Jo Pettsons ideér om fel fick mig att tänka på kupéluftfiltret kanske måste bytas/kontrolleras. Inte alla bilar har insatsen för att kunna montera dessa och många brukar ta bort kupéfiltret vintertid så det inte fryser och därmed kan riskera täppa "andningen".

Kupéfiltret kan du kontrollera o ev byta om du öppnar huven. Mellan huvens båda gångjärn mot framrutan sitter ett plastsjok. Det måste lossas på bilens högra sida så det kan vikas upp för att blotta filtret. Ev även lossa en gummislang som sitter klammad. Filtret sitter innanför. Det finns två varianter av filter som man kan sätta där Multifilter eller pollenfilter. Rek bytesintervall 1500mil.
Kupéfläktmotorn kan ibland kärva om måste bytas. Går att ta lös och bara byta motorn och använda den gamla fläktpropellern. Blir mycket billigare än köpa komplett från Volvo.
kan ju bara säga att ditt "vi fick torka bort imman" är precis vad jag fick göra när mitt "värmeelement" hade spruckigt. kan ju rekomendera dig att lyfta på mattorna och kolla om det runnit och kolla om bilen slukar kylarvätska i snabbare takt än vanligt. (det "rök" in imma i min bil då också som var "seg" att få bort från rutorna)

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]