NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Anledningen till att man byter spridare är att man vill få in de 30% mer bränsle som motorn kräver vid etanol.

Autotech kör in ny programvara som ser till att spridartiderna blir längre och ger mer bränsle.
Även tändningen bör justeras en aning.

Får man för mager blandning går bilen slött och dippar vid gaspådrag vilket i sin tur ger höga avgastemperaturer och brända avgasventiler, efter det heter det dyrt!... :mrgreen:

Vart bor du Rensvind? Det hade varit kul att få titta på din bil, då jag just nu har väldig svårt att välja motor till min nästkommande bil. Ska man ta en 1.8F eller en T5a?? alltså detta är svårt.
Problemet är att då får jag skala av på något utav mina andra krav... :|
. R-design
. Premium sound
Tog det lång tid för Autotech att programmera om din bil, hur ny är den etc.
Jag tror många är nyfikna eftersom Volvo uppenbart inte kommer med någon ny Flexifuel motor till MY09.
Mycket dåligt av Volvo att utvecklingen går så pass långsamt.
av Rensvind
Jag bor i Nissafors (kolla google map?). Det ligger 6 mil söder om jönköping. Kom gärna och kika.
Mer exakt så är det en S40 T5 AWD Summum av 2006 års modell som importerades från italien med komplett servicebok etc. (Volvo Italien ägde den.)
Jag gav 190k för den förra våren med avtagbar dragkråk. Rätt ok pris ändå; och då hade den gått 1200 mil. :)
Jag kan inte säga att jag egentligen saknar ngt på den bilen. Det är den största stereon etc.
Auttoech tog en dag på sig för jobbet (då satt redan 2.5" bakre och racekat på främre röret) inklusive en service.

Om du kommer ner så kan jag lova dig en provkörning.. om du lovar att köra försiktigt. :)
Angående trimningen så fuskade vi leta för Ferrita kunde inte få dit ett 3" framrör utan att det skulle ta vääääldigt lång tid. På S40/V50 AWD så är det så pass trångt undertill att de hade fått plocka ner delar av motorn (sa de) så i samråd med Autotech satte de dit en racekat på orginal framrör. Jag har ju inget att jämföra med så jag vet inte hur pass det påverkar men bilen går som en kanon iaf. :)

Det heter att vinkelväxeln på AWDn är rätt känslig men jag *tror* det ändå går under normalt förnuft. Jag tror nog den är känslig även orginal på så sätt att om du gör rivstarter varje dag så kommer den gå sönder. Vid normala starter är det ingen som helst fara vad jag kan förstå. Men den som lever får se. :)

Det som tilltalar bilen just nu i övrigt är att den går så pass billigt på e85 vid laglig hastighet. Drar man på lite så ökar också förbrukningen dramatiskt men har man bara lite självdiciplin så blir man absolut inte ruinerad - plus att bilen går väldigt fint i alla register. En del trimmar ju sina bilar så att de knappt är körbara på låga varv men bilen går faktiskt väldigt fint i alla register just nu.

Det som skilljer mot tidigare (utöver effekten i sig) är att man mycket mer än tidigare känner av turbon när den laddar. Ligger du på låga varv och kör plattan i mattan så kommer turbon riiiktigt fint. Man riktigt känner i stolen hur bilen drar.. :)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
:mrgreen: Fiint... ja det låter väldigt intressant, så du bytte alltså aldrig downpipen då. Ja det räcker ju ändå.
Jag blev faktiskt sugen att köra upp till dig en helg, det är ju dock en bit. Denna helgen kan jag inte för det är STCC som gäller men kanske någon annan.

Jag har fått svar från Atech och de säger att 2.4i och 2.0 ligger planerat men inget datum för när E85 trim släpps för dessa.
Jag börjar mer och mer fundera på att välja 2.4i motorn till min nya V50 My09 istället för 1.8F.
jag blir då utan miljöbilspremie men den blir man väl lurad på ändå.

Går den lika bra när du blandar bensin och E85?
Hur är den vid kallstart, varvar den upp fortfarande som orginal för att få katten varm?
Inget ryck o slit osv?

Jag hoppas i vart fall någon utav BSr eller Atech kommer med E85 trim här nu innom en snar framtid eftersom inte Volvo gör allt färmycket mer än atr fram säkerhets system som ser till att bilen inte kör utanför linjerna på vägen ??:-/ NÖDVÄNDIGT:.. Kan man inte hålla sig på vägen ska man fan inte köra heller....
Som sagt jag anser att Volvo prioriterar helt fel saker. :-(O)
av Rensvind
Jag körde på enbart e85 programvara och inte deras multifuel så jag kan inte tanka bensin. Det är bättre de svarar på det här; men de sa att grunden likväl är deras multifuel-programvara men att multifuel-programvaran ska kunna köras på bensin så att den är ställd så att den inte ska kunna spika även om motorns knacksensorer (något sådant) går sönder. Med enbart programvara för e85 så kan de ladda lite mer mot att motorn definitivt kommer spika om man tankar bensin (det vill säga gå sönder..).

Den var svårstartad en morgon direkt efter trimningen men nu verkar den ok. Då var det 0-gradigt. Det hör nog till att man skaffar motorvärmare om man kör e85 - det är rekomendation överlag oavsett trimning eller inte. Den drar mindre och vid riktigt kallt väder så har e85 svårt för att starta. Men jag köper inte motorvärmare förrens till hösten. Det sker viss "adaption" enligt atech i programvaran så att den finjusterar sig själv efter att man kört några mil.. så mitt problem med att starta kan också haft med det att göra; för det är enda gången det hänt. Numera startar den alltid fint. och går som sagt fint i alla register. Rycker inte.. inte mer än när man trycker hört på högerfoten. :)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey, där ser man.
Jag hade nog trots allt valt multifuel eftersom du har lägre andel Etanol vintertid i pumpen på macken för att just bilen ska starta på vinter. Då gav den väl 260hp med multifuel har jag för mig o de e ju lagom. MEn jag får verkligen fundera på det här. Jag har väldigt svårt att bestämma mig. Ska jag ha T5a blir det i så fall en demobil etc och ska jag har en 1.8F blir det en splice ny. Jag får se hur jag gör.
Det hade ju varit bättre BSR hade kommit med progg för då slipper man lämna in bilen för programmering + att man akn återställa bilen när man vill.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tittade idag på Stcc premiären på Knutstorp. I år kör ju Volvo med 2st C30 med en 5 cylindrig 2.0F detta låter väldrig intressant, nåt som kommer till modellserien senare?
Jaja här kommer ett par bilder i vart fall.

Bild

Femcylindrig 2.0F 1999cc motor :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
av hållundan
Hur har Volvo det med sina etanolmotorer om man ser till "clogging" och ryckig gång? Råkar ha lite erfarenhet från "Upplevelsefabriken" i Trollhättan och BioPowermotorer med sina stora spridarproblem m.a.p. dålig (läs: ingen) rengöring från etanolen. I Saab-manulerna rekommenderas en bensintankning per 1000 mil, för att tvätta rent spridarna, hur är det med Volvos rekommendationer?
av DanneF
Jag har inte hört att volvo har rekomenderat nått sånt, jag har kört totalt 6000mil nu varav 5800mil på E85, nu var det ett år sen senast jag tankade bensin (Ca 3000mil sedan), och bilen rullar på lika bra som alltid, dock e de dags för service.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Ja så när får vi se denna italienare i våra Svenska C30 S40 och V50 ???
Jag vill ha en 5cylindrig etanolmotor i min nästa bil antingen med eller utan turbo, det ger jag mig fan inte på. Kan de slänga i en 2.5FT i V70 III bara ett par månader efter att den släppts så borde det fan komma till V50 snart också.
Lätt irriterad... :evil:
av Rensvind
Till Fiddeubc. Sök efter rushracing och kolla i deras forum efter gvd-meet i gislaved. Det är nu till helgen. Då kommer en hel del fina bilar till stan, plus att det förmodligen blir något race på kvällen. Då kan du få se bilen in action om du kommer hit. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5