Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tilldig
Hej jag köpte precis en 940 ltt 95a och när bilen är igång så hör man bensin pumpen hela tiden plus att laddtrycksmätaren hoppar hela tiden på tomgång men när man gasar på så stiger den jämt och fint.
När man kör med bilen och gasar upp den fort och sedan kopplar så dör motorn(tomgången försvinner), men om man kör lungt så finns det tomgång.
Och om det är till någon hjälp så vet jag inte om bilen är chippad men jag tror inte det och den laddar 0,7 ungefär det är även ett lock på turbon så att den dumpar i luftfiltret(sportfilter), detta har inte jag gjort utan var så när jag köpte den.
Jag undrar då om det är så att den inte får tillräckligt med soppa med tanke på laddtrycket efterssom den dör?.

Tack på förhand.
av 940 Turbo
hmm de låter som det beror på att de sitter ett lock på turbon där orginal dumpen annars skall sitta. om du inte har nån dumpventil överhuvudtaget så vet ja inte vad som händer de sitter ingen öppen dump eller så på den?? men om du har orginaldumpen så testa sätt tillbaka den där locket sitter så kommer den nog funka perfekt och den kommer ändå att dumpa genom det öppna luftfiltret ganksa högt :) och den är nog chippad du har iaf lite högt laddtryck då det orginal ligger på 0.35 bar på en llt ;)
av tilldig
jo den dumpar luften som luftmassemätaren redan har mätt tillbaxs igenom den, tydligen vanlig om man tar bort orginaldumpen.
Men laddtrycket är så högt pga att ägaren innan har skruvat upp det på wg klockan, men är det farligt att köra med så högt ladd utan chipp?.
Och varför låter soppa pumpen tror ni? är det för att bilen har så högt laddtryck? men då borde den väll inte låta på tomgång.
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]