Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Billy
Pompom skrev:Ta T5an! Man ska aldrig köpa något som man egentligen inte vill ha..
Vänta tills du hittar rätt bil!
:D Ni gör det inte så enkelt för mig som jag skulle önska.
Hjärtat säger T5 men förnuftet säger 2,5T. Det största problemet var ju att sist jag tänkte slå till blev jag ju snuvad på en T5 -05 med 6-vxl manuell, exakt rätt färg på exteriör och interiör och hyggligt utrustad med Business+/Momentum, dessutom ingick två års garanti, jag tittade på bilen, bestämde mig för att fundera över natten och dagen efter vart den såld cirka en kvart innan jag kom dit :???: . Efter lite efterforskning så kanske ändå en 2,5T passar bättre då jag betalar cirka 6000 kr mindre per år i försäkring, dessutom kör jag aldrig i närheten av 200km/h-strecket heller. 2,5T går väldigt fint och drar riktigt starkt på låga varv men känns ganska karaktärsbefriad jämfört med T5 som sagt också numera är ganska lågvarvstark för att sedan bli farligt snabb när den fått upp flåset, frågan är bara om jag har behovet av det. Skulle jag hitta en T5 med samma utrustning och liknande pris som en 2,5T skulle jag inte tveka, men frågan är ändå om jag ändå inte blir lika nöjd med en 2,5T. Som sagt är ju också växellådan betydligt kortslagigare och smidigare på T5:an än den lite trista femväxlade, men är allt detta värt minst 6000kr extra per år?

Det verkar dock som att jag måste fråga någon på Volvo om spoilerläppen och krominläggen 8)
av Pompom
Skumt med försäkringen..skillde inte mer än max 1500 spänn per år mellan 2.5t och t5 för mig. Faktiskt var tom 2.5t aningen dyrare på något bolag. Kolla med fler bolag!
av zoran
DufuS112 skrev:
WannabeeGBG skrev:2,5t har ju bara 210hk medans T5 har 260 från 05 och uppåt. Så samma ös är det då rakt inte.
Vad trådskaparen menar är nog att, "öset" på låga varv från 2,5t är klart bättre än t5an på låga varv. Vilket jag håller med om. Har kört båda t5 å 2,5t...dock -04:or...men gillade då 2,5ts karaktär mycket bättre. Mer lämpad för dagligt bruk. Mer kraft på låga varv som sagt. :wink:
Ja, jag provade en S60R en gång. Första intrycket när jag rullade ut ur parkeringen och körde vidare på gatan var att något var seriöst fel på bilen. Min V70 kändes bra mycket piggare när man tryckte ner gaspedalen.

Det är bara att man är van att hålla sig på låga varv med en 2.5T. Det tjänar inte till att driva varvtalsnålen i rött på den.
Men sen när jag kom ut på landsväg och lät varvtalsnålen glida över 4500 varv, då jävlar. Då börjar man förstå att det var 300 hk i kärran. Men för min körstil, passar det bättre med en 2.5T. Enda stora nackdelen är att den käkar framdäck utavbarahelvete. Accar man så man mår illa varje gång, får man byta däck varannan månad :). Kan tänka mig att T5 är lite snålare med framdäck.
av Billy
Jag hörde med Volvia, If och Trygghansa, det var ungefär samma prisskillnad mellan dem.

Bilarna var en S60 T5 -05 gentemot en S60 2,5T -05. Det var den uppgift jag fick på min ålder iaf, 20 år. Kan tillägga att en 2,5T för mig kostar bara marginellt mera än min 170hk i försäkring, bara cirka 500 extra per år. Vad har du för modell och årsmodell och ålder på dig själv (inget du behöver berätta om du vill hålla det privat 8) )?
av Pompom
29 år. T5-05a.
Seriöst nu, köper du en bil du inte vill ha kommer du ångra dig, och det om något har en tendens att bli dyrt.
Var lite i din sits för inte länge sedan. Helst ville jag ha en t5a men funderade lite både över 2.5t och d5.
av Billy
Då avvaktar jag tills vidare. Är ju inte i behov av att köpa bil omgående precis. Fortsätter att spana efter "rätt" bil tills vidare. Om man nu hittar någon dvs.
Användarvisningsbild
av EjS
Angående T5 vs. 2.5T

Jag har kört både och ägar en gammal s60 T5. Vill säga det beror på ditt behov. Jag åker ofta långt under helger osv. utomlands och där är T5'an suverän på motorvägen. Vid höga hastigheter blir skillnaden enorm men vid lägre måste man växla när för att följa diesler.

I stan och i pendeltrafik - då är T5'an faktisk inte så smidig, gasa på - just det - byta växel - bygga turbotryck - och dåååå .... drag! På andra sidan har T5'an karaktär - du vet - den skall köras hårt - och då kvittar den med drag och snabb respons.

Jag tog T5'an - nej förresten - en R med BSR (R finns nu under 300.000 sek i bra skick) - för jag vet inte om där finns liv efter detta.

Lycka till!
VH EjS
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]