Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, det hade inte jag heller gjort. :wink:
Tyvärr finns det ju några riktiga skojare därute som vill pracka på en värdelös/trasig bil.
Så finns det ju en kategori också som anser att deras bil är gjord i guld och begär överpris samt är omöjliga att pruta med. :lol:
Det är ju bra att du inte har bråttom, då kan det ju dyka upp nått bra när du minst anar det. :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om det är någon som är intresserad av uppdatering kan jag säga att jag just nu är intresserad av en Saab 9-3 aero - 01 som kostar 55 000.

Jo jag vet jag sa 30-40 000 först. men nu har jag lånat lite pengar.

Sen har jag blivit lite orolig när jag läst få olika forum där de säger att Saab har haft stora motorproblem, med bla vevhusventilation, (inte för att jag vet exakt va de e för något) men det skulle vara just på de som har kört mycket kortsträckor eller inte skött oljebytena.
Men enligt bilhandlaren så har den körts som pendlarbil och han betonade att de var en kvinna som haft den.

Jag har tittat och provkört den en gång och då verkade allt bra förutom att bromsen tog väldigt långt ner, men det lova han att fixa och ena lycktglaset var sprucket. Och jo just de som på alla Saabar var displayen till färddatorn inte helt bra heller.
Om de är någon som har några särskilda tips om vad jag ska kolla upp på bilen förutom de vanliga så får ni gärna säga de.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Varför har du fastnat så för SAAB? :roll: Får ju en fräsch S70 för 55 000kr, de är enligt mig en mycket bättre bil. :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:Om det är någon som är intresserad av uppdatering kan jag säga att jag just nu är intresserad av en Saab 9-3 aero - 01 som kostar 55 000.

Sen har jag blivit lite orolig när jag läst få olika forum där de säger att Saab har haft stora motorproblem, med bla vevhusventilation, (inte för att jag vet exakt va de e för något) men det skulle vara just på de som har kört mycket kortsträckor eller inte skött oljebytena.
Men enligt bilhandlaren så har den körts som pendlarbil och han betonade att de var en kvinna som haft den.

Jag har tittat och provkört den en gång och då verkade allt bra förutom att bromsen tog väldigt långt ner, men det lova han att fixa och ena lycktglaset var sprucket. Och jo just de som på alla Saabar var displayen till färddatorn inte helt bra heller.
Om de är någon som har några särskilda tips om vad jag ska kolla upp på bilen förutom de vanliga så får ni gärna säga de.
vad kostar det att försäkra en AERO??? kan ej vara billigt ,lyssna på oljud från kamkedjan inte helt ovanligt att den får bytas och spännaren. displayen ska ju fungera annars ska det vara prisavdrag . syrran fick 65000 för deras :D
av *pettson*
Tomas88 skrev:Om det är någon som är intresserad av uppdatering kan jag säga att jag just nu är intresserad av en Saab 9-3 aero - 01 som kostar 55 000.

Tyvärr är det falsk info du fått. Felet är vevhusventilationen i sej oavsett hur bilen rullat tyvärr. Alla har dom problemen helt enkelt, OM nu inte förra ägaren bytt oljan och filtret på ungefär halva intervallen?
Som det är idag är vevhusventen uppe i generation 4 i ombyggnads satser och ännu är inte nåt fixat.
Spelar ingen roll om det är kvinna eller pendlarbil.
Kontrollera hur långt det är kvar på kamkedjan till exempel (se hur långt spännaren gått in) rasslar det allra minsta så skippa..
den är inte varesej gratis eller trevlig att byta tyvärr..
lådan hur mår den? prova att växla den både snällt och hårt.
Turbon? Hur mår den? kör gärna bilen först så den går som tänkt.. låt sen tjejen eller hustrun sitta bakom ratten medans du har huvudet över grenröret och lyssnar medans hon stänger av bilen..
Låter det om turbon medans bilen stängs av?.. Låter den när bilen är avstängd? Ett litet svagt ljud ska höras (som ett svagt vin) låter det mycket eller konstigt? skippa.. den turbon är på G att snart gå hädan.
Att hitta en felfri bil kanske är att ta i.. men man vill ju inte börja med reparationer det första som händer..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Varför har du fastnat så för SAAB? :roll: Får ju en fräsch S70 för 55 000kr, de är enligt mig en mycket bättre bil. :D
Anledningen till att jag tyckt Saab varit intressant är att men verkar få mycket bil för pengarna. Jag menar då bla utrustning, nästan alla Saabar har SE-paketet vilket innebär både ACC och farthållare. Sen vill jag ju ha lite vassare motor och när jag då tittat på priserna så har Saab legat lågt i pris.

Men det kanske finns en anledning?...

Men jo jag har tittat lite på S70 också men det är ju inte lika lätt att hitta de med den utrustningen i min prisklass.

55 000 är absolut max. gärna lägre.
Användarvisningsbild
av Tomas88
grammse skrev: vad kostar det att försäkra en AERO??? kan ej vara billigt ,lyssna på oljud från kamkedjan inte helt ovanligt att den får bytas och spännaren. displayen ska ju fungera annars ska det vara prisavdrag . syrran fick 65000 för deras :D
Under 5000:- om året för trafikförsäkring skriven på mig. Bilen har 205 hK så jag hade nästan väntat mig mer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag i stället börjat fundera på en Peugeot 206 GTI eller Golf GTI. Man sparar ju lite soppa om man väljer nåt sånt i stället. Vilken av dem tror ni är bäst?

Man får ju en lite nyare för samma pris om man väljer Peugeot, men sen kanske Golfen är lite bekvämare och något bättre kvalité. Ja ja jag får väl prova en Peugeot så jag vet skillnaden.
Användarvisningsbild
av CP2
Till syvende og sisdt är det ju bara du som kan veta vad DU vill ha! Jag har själv en renault och en volvo! Kanske inte riktigt klokt, men det passar MIG! :-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]

Det står inget om vilken plast det är! […]

Tysta sommardäck V90