Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wajjpen
Hej

Handbromsen tar väldigt högt upp och hur spänner manden, går det som på gamla 240 att spänna inifrån bilen?

Har kollat det men det ser knivigt ut att få bort konsollen mellan
stolarna.

Dessutom vibrerar ratten vid växling mellan 1,2 och 3.an när jag släpper upp kopplingen långsamt.

Har hört att det kan vara lamellerna som inte är centrerade eller att det är olja på kopplingen?

Nån som har nån koll på detta?

Mvh Magnus
av evozz
Hmm... Vibrerar i ratten... Det vibrerar inte i hela bilen? Låter som lagret till ingående axel i svänghjulet är dåligt på din. Handbromsen kan du spänna i bilen ja, om du tar bort askkoppen i mittkonsollen Så kan du bända bort hela det bakstycket & spänna där!
av wajjpen
Tackar!

Handbromsen fixad!

Vibrationerna känns precis som att det är nåt fel i framvagnen men eftersom det bara vibrerar när jag släpper upp kopplingen så är det uteslutit. Sen är det lite vibrationer även när jag släppt upp kopplingen
helt, lägger jag foten lite lätt på kopplingen när jag kör så
känns vibrationerna.
Det märkliga är ju att ju högre växel ju mindre känns vibrationerna, mellan 4:an och 5:an känns det inte alls.

Vet nån om det sitter eluppvärmda speglar standard på 960-96, ser ut som så både på knappen (värme för både bakruta och speglar) och i instruktionsboken men ingen av speglarna blir uppvärmda.

Magnus
av evozz
Hmmm.... Vet inte om det sitter dubbelmasse-svänghjul på din... Osäker på det. Annars kan det vara det som sagt upp sig, eller lagret som jag nämnde tidigare. Vad som händer med svänghjulet när det pajar & vad det är dubbelmasse för vet jag inte. Men jag vet att en del som trimmar svetsar ihop sina svänghjul. Eluppvärmning vet jag inte heller om det är standard. Har det på min & förarsidan är trasig, verkar vara rätt vanligt...
Här kan du kia mer om utr mm på 7/900 serien: http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/77 ... 00_900.pdf
av *pettson*
wajjpen skrev:Hej

Handbromsen tar väldigt högt upp och hur spänner manden, går det som på gamla 240 att spänna inifrån bilen?

stolarna.

Dessutom vibrerar ratten vid växling mellan 1,2 och 3.an när jag släpper upp kopplingen långsamt.

Har hört att det kan vara lamellerna som inte är centrerade eller att det är olja på kopplingen?

Mvh Magnus
antar man spänner den som 240.. och det sker INTE inifrån bilen.. det är totalt fel metod..
du justerar ut backarna vid hjulen först..med justerskruvarna som du når via hålen i dina bromskivor..
När detta är klart på bägge hjulen.. (justera ut till låst hjul.. släpp ca 2-4 taggar)
så provar du hadbromsen.. Den ska låsa på 5-8 hack.. mindre än 5 resulterar i att du får ta i hårdare för att låsa hjulet. Det är hävstångsprincipen som gäller för konstruktionen.
OM nu spaken går längre än 8 hack vid låsning DÅ justerar du vid spaken för att få SPAKEN i rätt läge..
av evozz
*pettson* skrev:
wajjpen skrev:Hej

stolarna.

Mvh Magnus
antar man spänner den som 240.. och det sker INTE inifrån bilen.. det är totalt fel metod..
du justerar ut backarna vid hjulen först..med justerskruvarna som du når via hålen i dina bromskivor..
När detta är klart på bägge hjulen.. (justera ut till låst hjul.. släpp ca 2-4 taggar)
så provar du hadbromsen.. Den ska låsa på 5-8 hack.. mindre än 5 resulterar i att du får ta i hårdare för att låsa hjulet. Det är hävstångsprincipen som gäller för konstruktionen.
OM nu spaken går längre än 8 hack vid låsning DÅ justerar du vid spaken för att få SPAKEN i rätt läge..
Ja, man justerar även ute vid hjulen på 960 serien. Släppa på justeringen inne i bilen lär man göra först, betydligt enklare att justera vid hjulen då & man slipper att expandrarna kan vara lite öppna vilket resulterar i skum handbroms bara.

Vattenfall har inte implementerat effekttariffer &[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]