- tis 15 apr 2008, 01:20
#186775
Har en volvo 245 från 87, automat (aw71 od) som går ryckigt vid lite hårdare gaspådrag (märks bara på 1an).
I helgen rev jag upp förgasaren, en solex 34/34 Z11, och rengjorde den. Bytte dock inget då jag var osäker på vad jag behövde. Den gick då lite bättre, men fortfarande lite hackigt, den drar också ca 1.5liter/mil iofs kort & stadskörning. har justerat på Coskruven i förgasarfoten men utan resultat... nu 2 dagar efter rengörningen så stannar den på tomgången om jag inte har N eller P ilagt.
Skruvade då ut CO skruven, lite i taget utan någon som helst effekt, slutade med ½ varv i taget och har nu skruvat ut CO skruven 4½ varv och nu går den faktiskt riktigt bra (för att vara en 245a ;)
Nu till min fråga: jag har läst att CO halten kan påverkas flera % även med den minsta justeringen, så frågan är om jag har en skyhög co halt? någon som har erfarenhet utav denna solex 34/34 (solex -cisac)?
Vakumslangarna verkar hela, sprayar startgas runt förgasaren utan att tomgången går upp något.
Skall byta: tänddelar, filter & olja (i motor och lådan) så fort jag får lön och tid över.
Vore tacksam för lite hjälp.
Slänga solex förgasaren och köpa en weber (32/36 eller 34/36 kanske) skall tydligen passa på 230k insuget, men vad gör jag av alla vakumslangar? :???:
I helgen rev jag upp förgasaren, en solex 34/34 Z11, och rengjorde den. Bytte dock inget då jag var osäker på vad jag behövde. Den gick då lite bättre, men fortfarande lite hackigt, den drar också ca 1.5liter/mil iofs kort & stadskörning. har justerat på Coskruven i förgasarfoten men utan resultat... nu 2 dagar efter rengörningen så stannar den på tomgången om jag inte har N eller P ilagt.
Skruvade då ut CO skruven, lite i taget utan någon som helst effekt, slutade med ½ varv i taget och har nu skruvat ut CO skruven 4½ varv och nu går den faktiskt riktigt bra (för att vara en 245a ;)
Nu till min fråga: jag har läst att CO halten kan påverkas flera % även med den minsta justeringen, så frågan är om jag har en skyhög co halt? någon som har erfarenhet utav denna solex 34/34 (solex -cisac)?
Vakumslangarna verkar hela, sprayar startgas runt förgasaren utan att tomgången går upp något.
Skall byta: tänddelar, filter & olja (i motor och lådan) så fort jag får lön och tid över.
Vore tacksam för lite hjälp.
Slänga solex förgasaren och köpa en weber (32/36 eller 34/36 kanske) skall tydligen passa på 230k insuget, men vad gör jag av alla vakumslangar? :???: