Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomj
Har en volvo 245 från 87, automat (aw71 od) som går ryckigt vid lite hårdare gaspådrag (märks bara på 1an).
I helgen rev jag upp förgasaren, en solex 34/34 Z11, och rengjorde den. Bytte dock inget då jag var osäker på vad jag behövde. Den gick då lite bättre, men fortfarande lite hackigt, den drar också ca 1.5liter/mil iofs kort & stadskörning. har justerat på Coskruven i förgasarfoten men utan resultat... nu 2 dagar efter rengörningen så stannar den på tomgången om jag inte har N eller P ilagt.
Skruvade då ut CO skruven, lite i taget utan någon som helst effekt, slutade med ½ varv i taget och har nu skruvat ut CO skruven 4½ varv och nu går den faktiskt riktigt bra (för att vara en 245a ;)

Nu till min fråga: jag har läst att CO halten kan påverkas flera % även med den minsta justeringen, så frågan är om jag har en skyhög co halt? någon som har erfarenhet utav denna solex 34/34 (solex -cisac)?
Vakumslangarna verkar hela, sprayar startgas runt förgasaren utan att tomgången går upp något.
Skall byta: tänddelar, filter & olja (i motor och lådan) så fort jag får lön och tid över.

Vore tacksam för lite hjälp.
Slänga solex förgasaren och köpa en weber (32/36 eller 34/36 kanske) skall tydligen passa på 230k insuget, men vad gör jag av alla vakumslangar? :???:
av I.H.P
Kolla insugspackningen oxå, blåste den ett par gånger på min.
//Björn
av tomj
Har sprutat startgas runt insug, förgasare och luftburken utan resultat.
Problemet kvarstår:
orkeslös och hackar på lägre varv när endast 1a porten används, när 2a porten öppnas så går den som ett skott.
likaså när bilen är ordentligt Varm så går den perfekt.

Ingen som vet om CO skruven skall skruvas In eller Ut för att höja? (Solex 34/34 Cisac)
skruvar ut den ett par varv så baktänder den, skruvar jag in den så baktänder den lite också men går då riktigt dåligt oavsett varm/kall låg/högvarv...

Kollade stiften igår, dem var snyggt gyllenbruna så den verkar inte få för mycket soppa
av tomj
var och mätte CO idag.
stod på 0.1 till att börja med, skuvade ut totalt 5 varv innan det hände något.
Sedan var det finlir med skruven ett 10dels varv i taget.
ställde co på 2.0-2.3 (pulsair urkopplad) och det blev 1.3 när pulsair var inkopplat.
Ena eller båda pulsair ventilen är dock dålig, då det suger och blåser ur slangen till luftburken.

Bilen gick som en dröm efter detta, bra drag på ½gas från stillastående upp till 90.
Inget markant ryck när 2a porten öppnades.
Dock när den hade stått 3-4 timmar och svalnat så gick den åter igen lite illa.
Dras choken ut ett par cm så går den som en dröm. ??:-/

Till helgen blir det byte av tändkablar, stift,fördelarlock och rotor, bränslefilter o lite annat mått o gott.
i värsta fall så har jag begränsat felsökningen :*)

Någon där ute som vet vad Ohm talet skall vara på kabeln som går från tändspolen till fördelaren?
mätte upp kablarna till 11-13Kohm men kabeln till spolen låg på 3-4k ohm :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Problemet med de här förgasarna är att packningarna kryper iväg. Känn på alla skruvar på ovansidan av förgasaren, inte ovanligt att de sitter lite löst...

Motståndet i kablarna är helt ok.
av skutte
hej co skruven påverkar inte köregenskaperna som en vanlig förgasare för du har fasta munstycken. dessa förgasare är väldigt svåra att justera det största problemet är att om man börja skruva måste man gjöra allt i en viss ordning annars blir dom aldrig bra. automatchoken är verkligen inget för ny börjare så om du har haft isärr förgasaren så har du mycke tid för att få den att gå ricktigt igen. det som brukar vara det största felet är att dom losnar i förgasarfoten om dom inte är fixade på garantin för många år sedan vacumslangar som det är små sprickor är åxå vanligt helst då dom som sitter på insugningsröret dom brukar gå ojämnt på tomgång då. kanske lättare att bygga om den till vanlig förgasre som du blev rekomenderad
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]