Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av WSAB
#185832
Jag tycker också att bensinen är dyr när man står där vid pumpen.
Men när man tänker efter så är det inte för dyrt, när man tänker på det arbete 1 liter uträttar.

Jag är en helt vanlig arbetare med skiftarbete, Bor (närapå i alla fall) på landet och pendlar till jobbet där inga andra kommunikationer finns.
Kör 2500 mil per år med bilen, samt att jag har 2 grabbar som kör Motocross och Enduro.
Dom kör upp mellan 20-30 liter på en träningsdag.

Det enda jag ville var att klargöra att bensinen bara står för en liten del av kostnaderna att åka bil.

Det är väl med bensinen och dieseln som med snus, röka och spriten.
Det har inte nått upp till sitt rätta värde än, eftersom folk fortsätter att handla i oförminskad mängd OAVSETT hur dyrt det är.
Användarvisningsbild
av Tolvis
#185861
Vad vi än väljer att tanka som kan anses vara ett bättre miljöalternativ, så passar staten på att mumsa i sig inkomster på drivmedlet i form av SKATTER.
Så man främjar aldrig oss bilister att köra MILJÖVÄNLIGARE, utan Staten ska tjäna stålar på oss.
E85 verkade även för mig vara ett schysst alternativ tills jag såg hur framställningen som till och börja med var extremt energikrävande att framställa.
Och sen vad det krävdes av utrymme ifråga med kostnad av regnskogar mm.

Här är ytterligare en tråd om detta eviga ämne.
Svar: Soppan är dyr. Samt alternativa drivmedel...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25434
av Marbas
#185961
WSAB skrev:...
Det är väl med bensinen och dieseln som med snus, röka och spriten.
Det har inte nått upp till sitt rätta värde än, eftersom folk fortsätter att handla i oförminskad mängd OAVSETT hur dyrt det är.
Jag har inget val utan måste pendla med bil till jobbet, 12 mil varje dag. Alltså måste jag handla drivmedel fastän jag tycker det är för dyrt. Det är ju som att höja priserna på all mat - vi kommer ju inte att sluta handla mat för det, vi måste ju äta...

Nä, bara för att man inte kör mindre när drivmedlet går upp i pris, betyder det ju inte att gränsen är nådd...
av *pettson*
#186553
Bensin kan aldrig bli tillräckligt dyrt. Det skulle inte fungera med dagens skatteteknik nämligen.. Om bensinen till slut befinns för dyr så vi faktiskt inte handlar. Då skulle statens intäkter försvinna som en båt utan botten. Det skulle störtdyka med finanserna. Den risken tar man inte. Man balanserar kassakon så att precis alla nätt och jämt orkar med bördan.. Skulle råoljepriset stiga okontrollerat uppåt så skulle man få balansera med skatterna för att få folk att nätt och jämt orka handla igen.. För återigen.. handlas inget blir det skattekris.. E85 är nåt som med rätt teknik kan ersätta bensin men då får vi fundera ett tag till, som det är idag så skövlas det ursinnigt och folk dör i klasar för dom droppar som framställs..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#186633
*pettson* skrev:E85 är nåt som med rätt teknik kan ersätta bensin men då får vi fundera ett tag till, som det är idag så skövlas det ursinnigt och folk dör i klasar för dom droppar som framställs..
Jag såg på Kalla fakta igår och det handlade om etanolen.
Folk dör, Ungdomar dör, barn jobbar svart. etanolen, sockerrören fraktas med lastbilar som går på diesel

/Kalle
av anp
#186641
Skövlar etanolen verkligen regnskog mm i den omfattning som så ofta nämns?
Googlade lite på etanol/kött/soja och amazonas/regnskog.

http://www.tv4.se/1.379234/2008/04/13/n ... _om_etanol
http://www.automotorsport.se/s%C3%B6der ... isst/13168
http://www.sekab.com/default.asp?id=1583&refid=1529
http://www.greenpeace.org/sweden/nyheter/mcamazon
http://mjv.klandestino.se/index.php?id=278#regnskog

Jag har egentligen ingen riktig uppfattning i ämnet, men är mer positiv än negativ till etanol för stunden.
Att jag kör på det har enbart med ekonomi att göra. I skrivande stund och dagens priser sparar jag drygt 4 kronor per körd mil. Literpris E85 8,04:- BF95 12,55:-
av Hemulen
#186645
Hej. Visst är E-85 ett bra alternativ. Man ska ha i minnet att oljeindustrin gör allt för att smutskasta andra energislag eftersom deras intäkter minskar. Hur många har inte dött på grund av oljan? Drivits från sina hem på grund av oljan? Hur mycket skog har inte skövlats på grund av nötboskap? Bättre att äta grödan direkt och inte först göda upp en massa kritter med det. Bättre att låta djuren ha det drägligt än att plåga dom till döds, eller som i Holland föda upp genetiskt sjuka djur, ha tjurkalvar i trånga boxar i väntan på slakt,djur som aldrig får komma ut. Tyvärr tänker man inte på det som köttkonsument man ser bara dom ompaketerade köttbitarna ligga i sina förpackningar och kan som sagt inte koppla ihop det med det ohämmade djurplågeriet.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#186709
Det var fan vad gulligt att vissa inte tycker att bensinpriset är liktydigt med en pungspark :roll: .
Svensken måste vara oerhört tacksam för skatte kåta politiker..... han/hon protesterar aldrig utan mumlar lite blygt & accepterar pungsparkarna & väntar lydigt på nästa spark......"staten vet ju vad som är bäst för mig".

Med tanke på att större delen av kostnaden för varje liter bensin/diesel är skatt så kan man ju fråga sig; Vad får vi bilister för det?! Får vi ett bättre/säkrare vägnät? Avsätts skattekronorna till att ta fram miljövänliga motor eller drivmedels alternativ?
Naturligtvis inte! skattepengarna vi bilister tvingas betala sugs upp i statens kassakista & går till allt annat än alternativen ovan.

Att det naturligtvis finns hycklande individer som i ena stund försvarar världens högsta skattetryck & andra stunden drar in 250k (netto)/år genom att jobba svart är typiskt svenskt...... men det jag inte förstår är att en vanlig "hederlig" svensk som går till sitt jobb varje dag & inte har en kvarts miljon som inkomst i osynliga pengar... vilket är de flesta av oss inte blir förbannad av att se en stor del av sina små slantar gå bort i drivmedelsskatt..... detta är för mig oförståligt.
Användarvisningsbild
av Funk
#186726
Efter en del åkande runt i norra Europa så kan jag inte se att svenska politiker skulle vara speciellt mycket skattekåtare än andra...
Jag vill inte påstå att jag skulle säga nej till lägre bensinpriser, men den svenska drivmedelsskattepolitiken verkar ha kusiner i de flesta länderna runtikring.

Man kan ju alltid roa sig med att jämföra.. http://www.aaroadwatch.ie/eupetrolprices/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#186750
Problemet kvarstår 100.000.000.000 Skr i energiskatter och i princip Nada av detta används för att ta fram mijövänliga/uthålliga alterantiv.

Hur bra är det på en skala 1-10 ????
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]