Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av anp
Vad är villkoren för en avställningsförsäkring egentligen?

Har tecknat ett otal sådana genom åren på bilar jag tillfälligt ägt.
Såvitt jag vet ingår möjligheten att köra en avställd bil till besiktningen lagligt ifall avställningsförsäkring finns.
Sista månaden har jag tecknat 1 sådan försäkring på en avställd bil jag köpt, och sedan besiktat.
När jag nu igen ville teckna en avställningsförsäkring på en nyköpt, och avställd bil. Blev det nobben!? jag kunde heller inte enligt försäljaren köra till/från besiktningen utan giltig trafikförsäkring, trots att deras egen hemsida sade annat.

Tyvärr var inte den person som tecknade min förra försäkring tillgänglig, varför jag kontaktade ett annat f-bolag. Där det gick utmärkt att avställningsförsäkra min avställda bil.

Så frågan är, vad är villkoren generellt för att teckna en avställningsförsäkring?
Och får man hos alla f-bolag, köra det avställda fordonet till SBP för besiktning?
Användarvisningsbild
av Loner
DDD lär nog kunan brinag klarhet i detta, menj ag skriver vad jag tror/vet.

Vat jag vet ingår INTE trafikförsäkring någons avställningsförsäkring, utan den är mera en sakförsäkring ,typ, ifall garaget brinner upp, så man får ersättning för bilen.
Och utan trafikförsäkring får man ju inte framföra en bil på vägen...

/L
av anp
Loner skrev:DDD lär nog kunan brinag klarhet i detta, menj ag skriver vad jag tror/vet.

Vat jag vet ingår INTE trafikförsäkring någons avställningsförsäkring, utan den är mera en sakförsäkring ,typ, ifall garaget brinner upp, så man får ersättning för bilen.
Och utan trafikförsäkring får man ju inte framföra en bil på vägen...

/L
Vissa bolag har i villkoren undantag för just besiktning och avställningsförsäkring.

Det bolag jag nu kontaktade, har ett undantag på undantaget dessutom. Och det är att man måste ringa dem för att få en tillfällig ( gratis ) trafikförsäkring för den dag/tid man har besiktning. Tidigare bolag tillåter färd till SBP utan kontakt.
Användarvisningsbild
av Loner
Att man måste ringa och få dem att ge ut en tillfällig trafikförsäkring förstår jag, för den krävs enligt lag för att framföra en bil på väg.
Att bolagen tillåter färd är ju en sak, men polisen har mycket att invända.

Men DDD vet säkert om det finns nått undantag i trafikförsäkringen som gör att man får köra en avställd bil till/från bilprovningen/verkstad.

/L
av anp
Du behöver inte ringa och teckna en tillfällig trafikförsäkring i normalfallet, har du en gång haft ( minst ) trafikförsäkring på fordonet. och sedanställer av det, så har du rätt till att köra till/från SBP med fordonet avställt.

Att jag frågar här och nu, är för att jag fått olika besked kring nytecknandet av avställningsförsäkringen och utnyttjandet av rätten till att köra till/från SBP med det avställningsförsäkrade fordonet.
Igår fick jag 3 olika svar på min direkta fråga kring denna försäkring, av de f-bolag jag talade med.

Edit: Se ex,vis folksams försäkringsvillkor. Sidan 22, punkt 44 och 45
http://www.folksam.se/d/a0346.nsf/vLook ... /S9171.pdf
av DDD
anp skrev:Så frågan är, vad är villkoren generellt för att teckna en avställningsförsäkring?
Och får man hos alla f-bolag, köra det avställda fordonet till SBP för besiktning?
Hej,

1. Mig veteligen så nytecknar inte de flesta försäkringsbolag avställningsförsäkring direkt.

2. Detta är inte så enkelt men jag ska försöka sammafatta det på ett enkelt sätt avsätt för personbil för privatperson.

Enligt Sveriges Trafikförfattningar i Lag om vägtrafiktrafikregister så får ett avställt fordon inte får brukas annant än om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2§ (paragraf anger godkända besiktningsorgan) fordonslagen för besiktning, dock inte om brukandeforbud eller 64§ fordonsskattelagen (paragraf anger brukandeförbud pga av obetald skatt), enligt 18§ bilskrotningslagen (paragraf anger skrotningsavgift) eller enligt 25§ lagen om vägavgift för vissa tunga fordonskulle ha gällt för fordonet om det hade varit skatte- eller avgiftspliktigt enligt nämna lagar, samt med stöd av av saluvagnslicens enligt 18§.

En bra början är att få information från ditt försäkringsbolag om vad som gäller antingen muntligen eller skriftligen. På detta sätt har du en information om hur din försäkringsgivare ställer sig till detta eftersom det finns olika lösningar. Det ena är skrivelse i försäkringens villkor och ett annan lösning kan vara att ringa ditt försäkringsbolag så att de noterar i deras system om hur du ska bruka fordonet när det är avställt. Det sistnämnda är säkrare och lättare att hantera för både försäkringstagare och försäkringsgivare.

Sammanfattningsvis:
Ovanstående gällande brukandeforbud enl 64§ fordonsskattelagen bör tolkas som att du inte får köra med bilen alls om du har en skatteskuld till staten och 18§ bilskrotningslagen bör tolkas som att du inte får köra med bilen alls om du inte betalt skrotningsavgiften på aktuellt fordon.
Dessvärre kan innebära att även om din försäkring gäller enligt det avtal du har med ditt försäkringsbolag så kan du få ordningsföreläggande från ex-vis polis om du kör med ett avställt fordon.

MVH
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hehe.. semester = För mycket tid att tän[…]

Glappande hastighetsmätare och trippmäta[…]

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]