...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns mycket att reta sig på...
*Folk som kör ut framför en från sidoväg och som inte har vett att stampa på för att falla in i rythmen.
*Dom som kör precis under skyltad hastighetsbegränsning, det finns ju vid dessa tillfällen aldrig en chans att komma om...
*Folk med mobiltelefonen vid örat, skulle vara ett totalförbud att tala i telefon vid bilkörning. Oavsett vad experter och vanligt folk vill påstå så ÄR det en fara för andra...
*Dom som ligger alldeles för nära baktill, har redan en whiplash-skada som gör livet surt och då tänker man ju så klart lite extra på detta.
*Folk som inte kan blinka/blinka i tid.
*Dom som tror att snö är jordens undergång...
*Dom som tror att bil+släp alltid håller för låg hastighet oavsett vad hastighetsmätaren visar i den egna bilen... om man så håller 120 på 70-sträckor så ska folk alltid om av någon konstig anledning...
*Folk som kör i 80km/h oavsett vad som står på skyltarna, verkar vara en förinställd hastighet...
*Folk som pendlar i hastighet, ett ex. är det 70 så kan jag mycket väl hålla detta men att ligga bakom nån som då pendlar mellan 55-75 är frustrerande som fan!

Jag är kanse ingen gud själv vad det gäller bilkörning, men om man har lite vett i skallen så blir allting så mycket lättare, det gäller ju att försöka samspela i trafiken. Men tyvärr blir det mindre och mindre av denna vara, folk är väldigt egotrippade i trafiken idag...
Användarvisningsbild
av Scania
Jag gillar inte bilister som kör med ojämn hastighet, dvs på en vanlig landsväg så saktar de ner när det närmar sig möte, direkt efter mötet så accelererar de igen. Så håller de på, och det är "omöjligt" att köra om dom.
DDD skrev:Bussförare som tror att de har förkörsrätt över allt.
Håller fullständigt med! Jag kan acceptera väjningsplikt för bussar på 50- och 30 vägar, men när bussar gasar rätt ut i rondeller eller korsningar trots att bilar redan finns där ligger inte på min +lista.
av DDD
Phantom skrev:
DDD skrev:Bussförare som tror att de har förkörsrätt över allt.
Håller fullständigt med! Jag kan acceptera väjningsplikt för bussar på 50- och 30 vägar, men när bussar gasar rätt ut i rondeller eller korsningar trots att bilar redan finns där ligger inte på min +lista.
Utdrag ur Trafikförordningens 3 kap 45 §
1 st "Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna."
2 st "Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår."

Anledning till att jag fetmakerar 2 st är att även om en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats ska, enligt lag, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen, så ger detta inte någon "immunitet" åt bussföraren att svänga ut ur som helst. Jag upplever i vissa fall att bussförare inte är särskilt försiktiga när de kör ut från hållplatsområde.
Oj, här finns det mycket att ösa ur... ;)

Bilnkers, rondellkörning osv är ju redan avklarat, så jag hugger till med de jävlarna som tycker att bussfiler är ju bra att använda för att smita före kön i. Speciellt de som kör med firmabilar fattar jag inte att de uppför sig så (eller överlag beter sig som skitstövlar i trafiken), väldans bra goodwill för det företaget... :roll:

De som parkerar på handikapplatser ska skjutas på fläcken för övrigt.

Nu är det ju 2+1-väg överallt, men de gamla breda riksvägarna, som det såg ut på rv40 Jönköping-Borås eller rv30 Jönköping-Nässjö förr var bäst. 14-metersvägar tror jag de kallades, breda som tusan och med rejäla väggrenar så man kunde köra om utan att korsa mittlinjen. Kalasvägar!
Men folk fattade ju inte hur man kör, det vart chansomkörningar, massa olyckor och nu finns det knappt såna vägar kvar. Ibland hittar man dock en sån och tro fan att man fastnar bakom nån som ligger limmad längst mittlinjen...
Är det verkligen säkert att man i ren frustration inte får köra om till höger i såna lägen? :D
Tyckte inte jag såg någon som tagit upp det jag är mest irriterad över.
När folk knäpper på helljuset precis när mötet sker så man blir totalt blind. (Vid mörkerkörning).
Händer då minst 5ggr när jag åker till-från norge (50 mil sträcka). Förstår inte riktigt varför man inte kan vänta åtminstonde några meter efter mötet...
Användarvisningsbild
av Scania
MonsterJonte skrev:Tyckte inte jag såg någon som tagit upp det jag är mest irriterad över.
När folk knäpper på helljuset precis när mötet sker så man blir totalt blind. (Vid mörkerkörning).
Händer då minst 5ggr när jag åker till-från norge (50 mil sträcka). Förstår inte riktigt varför man inte kan vänta åtminstonde några meter efter mötet...
Vad man lär ut på bilskolor nuförtiden vet jag inte när det gäller avbländning, men förr så lärde de ut att man skulle slå på halvljuset fem-tio meter FÖRE mötet för att man alltid skulle ha upplyst väg framför sig. Är man bara beredd på det, så att man inte riktar blicken mot den mötandes lyktor, så fungerar det bra.
av anp
Scania skrev:
MonsterJonte skrev:Tyckte inte jag såg någon som tagit upp det jag är mest irriterad över.
Vad man lär ut på bilskolor nuförtiden vet jag inte när det gäller avbländning, men förr så lärde de ut att man skulle slå på halvljuset fem-tio meter FÖRE mötet för att man alltid skulle ha upplyst väg framför sig. Är man bara beredd på det, så att man inte riktar blicken mot den mötandes lyktor, så fungerar det bra.
Den uppfattningen får stå för dig.
Personligen vill jag ha spöstraff för oskicket att blända mötande, och möjligen också någon sticka under nageln för ofoget att lära ut eländet.

Det spelar ingen roll vart jag fäster blicken vid eller inför mötet, bländad blir jag i alla fall då den mötande slår på sitt helljus.

Olika personer har olika syn och mörkerseende, och blicken söker sig gärna instinktivt till det som "händer" i trafiken.
Man ska heller inte bromsa för småvilt sägs det, hur många gasar oberört vidare då ett mindre djur springer upp på vägen?
Det stämmer att man fick lära sig detta på körskolan....det fick jag i alla fall.
Även om jag försöker att "tända" på när jag passerar mötande bil & inte före.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 551

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]