Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knutte2
Hej!

Jag har nyligen köpt en XC90 T6 AUT som beter sig väldigt underligt vid acceleration. När du ger fullgas, så känns det som den släpper gasen, sedan gasar igen, släpper o gasar tills den uppnåt maxvarv. Någon som vet vad detta kan bero på?

Tydligare felbeskrivning:
Tydligast kännar jag det om jag kör sakta och låser bilen på 2:ans växel med hjälp av geartronic-reglaget. Sedan trycker jag gasen i botten och håller den där. Då känns det som att den accelererar fullt och sedan släpper gasen så den accelererar väldigt lite, sedan accelererar den fullt igen och släpper så den accelererar väldigt lite. Så här håller den på 5-6 ggr tills den uppnått maxvarv (trots att jag hela tiden håller gasen i botten)

Tacksam för svar

MVH Henrik
av Knasen
Om du gasar upp bilen, med växeln i P-läge eller neutral, får du samma resultat då? att motorn först varvar sedan sjunker i varvtal för att sedan öka igen, och pendla fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
av CarMan
Knutte2 skrev:Hej!

Jag har nyligen köpt en XC90 T6 AUT som beter sig väldigt underligt vid acceleration. När du ger fullgas, så känns det som den släpper gasen, sedan gasar igen, släpper o gasar tills den uppnåt maxvarv. Någon som vet vad detta kan bero på?

Tydligare felbeskrivning:
Tydligast kännar jag det om jag kör sakta och låser bilen på 2:ans växel med hjälp av geartronic-reglaget. Sedan trycker jag gasen i botten och håller den där. Då känns det som att den accelererar fullt och sedan släpper gasen så den accelererar väldigt lite, sedan accelererar den fullt igen och släpper så den accelererar väldigt lite. Så här håller den på 5-6 ggr tills den uppnått maxvarv (trots att jag hela tiden håller gasen i botten)

Tacksam för svar

MVH Henrik
denna motar har en lite oljämn gång vid fulgas accelerationer.
av algrund
Är det samma betéende som beskrivs i "Volvo S60 2.4t BSR trimmad accelerar ojämnt i farter över 90"?
Användarvisningsbild
av Knutte2
Om du gasar upp bilen, med växeln i P-läge eller neutral, får du samma resultat då?
Detta har jag inte kunnat kolla då den varvar upp för snabbt utan belastning.
Är det samma betéende som beskrivs i "Volvo S60 2.4t BSR trimmad accelerar ojämnt i farter över 90"?
Jo, ganska likt, faste detta felet finns i hela registret, inte bara över 90. "algrund" som skrivit i slutet om sin S80 T6 är mer likt mitt fel. Vad jag vet så har jag inget trim. Ska jag åka till volvo och be dem uppgradera programvaran?

MVH
Användarvisningsbild
av CarMan
den symtomen som jag beskrev som normal för denna motor i denna bil, får man bara fram när bilen är tom & åker på plan väg eller lite nerdförlut.

så fort det är lite mer last kan man inte känna nåt alls
av schnazzen
Gammal tråd...javet.....men jag hade samma problem med min XC90 T6 -03.
Förbannat irriterande vid omkörningar. Bilen lixom kunde "stanna till" mitt i en omkörning. Irriterande när man visste att där fanns mer pulver att ge.

Det hjälpte genom att byta olja+filter i automatlådan. (Tips jag fick på TPC)
Nu accelererar den jämt upp till varvstoppet. Och det är inte många "svenssonbilar" som hänger med där.......

Efter oljebytet har man inte en chans att ens känna när lådan växlar vid normal körning. Helt underbart.

Oljebytet kostade mig <500 kr i material och ca 30 minuters arbetstid av e mekaniker i samband med "vanlig service".

Värt att testa om du inte fått rätt med ditt problem.
av Frigge
Kan vara Turboreglerventilen oxå, den känns extra mycket på en T6 motor.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Ja på min bil var det turboreglerventilen men jag har iof en V70 2.4T. Den betedde sig precis som du beskriver.

Tomas
Användarvisningsbild
av K-nine
Låter turboreglering..TCV..nåt åt det hållet. När är den uppdaterad i mjukvarorna? 03 var ju första ÅM..så det har hänt en del sen dess.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]