Tomas88 skrev:Ja de där om att gå ner till 40k var ett skämt.
Jag har sett att många Saabar har varit chippade. Jag har lite svårt att ställa mig till hurvida säkert det är att köpa en sån bil. Är det så att man per automatik måste köra på 98 oktan bensin? Är det någon som har några råd vad man skall tänka på om man funderar på att köpa en chippad bil?
Det här med oktantal vid chippning har varit uppe tusentals ggr på olika forum. JAG anser att om du kör i övrigt normalt så fortsätt med tillverkarens rekommenderade oktantal. Effekten som anges vid chippningen är däremot tagen vid troligen 98 oktan. Ska du köra skiten ur bilen stadigt så ta 98 oktan. Gasar du vid omkörningar och i övrigt är snäll vid gasandet så kör på tillverkarens rekommendation. Du sparar INTE nåt som helst bränsle vid körning 90km/ utan ladd för att du använder 98 istället för 95 oktan. Dom flesta bilar är gjorda för att gå på 91 oktan som *nödfall* 95 oktan för att normalköras och 98 oktan för att kunna ta ut maximalt av både original och förändringar (chippat). Sen att en del säger sej kunna se och höra förändringar på fordonets motor vid 95 eller 98 oktan det får man ta med en nypa salt. Det är samma typ av människor som känner skillnad på JET bensin och t.ex OK eller nåt annat..
Min maskin med runt 300hk går utmärkt på 95 oktan laddar dock inte fullt längre stunder om jag vill rejsa. Naturligtvis för att oktantalet räcker inte till när värmen stiger i motorn. Men rullar med både familj och släp eller i vardagstrafik med små njutbara urvarvningar.. på 95 oktan. Känner jag för att fälla ut hornen en kväll ordentligt så tankas det 98 oktan och lite sting av etanol för att få lite spets på bränslet. Då laddar det naturligtvis fullt sålänge jag önskar..

-)
Så att rulla på 98 oktan för att där är ett chip i övrigt är ingen vinst för varesej bil, förare, eller miljö.. möjligen för bensinbolaget.