Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dulldull
Har en V70n T5 -00 och nu efter sommaren skulle jag slå på besin värmaren och såg att den inte funkar ... Det som händer om man väljer direkt på lyser "PÅ" i c:a 3 sek och sedan "AV" , har kollat säkring nr.1
(25A) enligt instruktionboke. Den är hel. Någon som vet vad det kan vara ???
Mvh Richard
Användarvisningsbild
av CarMan
när värmaren mislyckas med sit 3:e startförsök i rad så sätts en felkod (för många startförsök) & då går det inte starta den mer, fören felkoden raderas (säkerhets grej, för att du inte ska fylla värmeren med bensin)
av dulldull
kan man radera felkod själv ? Typ hålla in trippknappen,släppa av med tändning ??
Användarvisningsbild
av hozz
kan man radera felkod själv ? Typ hålla in trippknappen,släppa av med tändning ??
Det finns säkert knep för det också.Men är det inte bättre att fixa felet först? Som CarMan säger så finns risken att fylla bränslevärmaren med soppa.
av zenobia
mmmm..... mammon talar... ytterligare ett sätt att få in kunden och betala för lite Vadis.. :D Tre försök sedan är det kört... In med bilen till Volvo och lätta på lädret om du vill ha värme.

Det skulle vara kul och veta hur "känslig" databoxen är när den sätter dessa koder "för evigt". Bensin brukar väl ha en tendens att dunsta med tiden?
av poan
Du får väl pröva standardvarianterna för att bli av med ev koder, trippmätaren, lossa batteriet.
Det du beskriver, 3 sek sedan av, borde inte reasultera i att du fyller upp med bensin. Sekvensen för start så som jag minns är: bensinpump, upp med trycket, fläkten, tändnig, spruta in bensin.
Viss försiktighet anbefalles för vidare startförsök. Det låter inte roligt när en sur brännare tänder. Dock så dunstar de obrända bensinen på en dag eller två.
Kunde du överhuvudtaget höra pumpen eller fläkten starta?
Generalfelet är att inte köra igång värmaren undr den varma årstiden, men du är inte ensam att begå det.
P-O
av dulldull
Nu hörs inget , det jag menar med 3sek är att när jag ska sätta på
"direkt värme på" i displayen så lyser på knappen i 2-3 sek och sedan stängs den av." nu har man att den inte försker att starta bensinvärmen. Då brukar det komma lite klickande ljud och sedan går värme paket igång..
740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]