Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sandforce
Tomgångsproblem Volvo 244 -77 B19

Har nyligen skaffat min gröna pärla!
Förra ägaren hade satt dit en Strombergare, 175 CD tror jag den heter, med gul plugg!

Min fundering är: var justerar jag upp tomgången på den...

Tändningen stod på 20grader när jag kollade den och när jag sänkte den till 15 så blev tomgången för låg. Såg i en verkstadshandbok till 240 att en del har justeringen på insugen å andra har det på gasaren.

Dryg i bränslet.. 1,2 L/Mil blandad.. normalt eller?

Har nya stift, kablar, luftfilter, membran, justerat co (1,5), justerat tändning + brytaravstånd! Vad mer kan jag göra!!

Tack på förhand!
D
av Amarace
Om du har en nyare förgasare måste du även byta insug till ett nyare, antagligen är din "fuljusterad" på skruven som reglerar snabbtomgången mot chokereglaget. Klart det går att göra så, men det blir aldrig bra.
av Sandforce
Tackar för svaret! Var nästan det jag trodde...men inget proffs! så bättre att fråga nån som kan... kan det vara svaret på den höga bränsleförbrukningen också eller!? är det då fel munstycken på gasaren eller?!?!?
på 77 sitter luftventilen på förgasaren 78 o uppåt sitter dom på insuget.. sitter det en sån överhuvudtaget pådin utan den då blir bilen mucket konstig av sej bland annat högre bensinförbrukning
:)
av Sandforce
Nu spinner bilen som en katt!
Bytte insug till den nyare modellen med luftskruven på insuget! Inte det enklaste eftersom främre kylkanalen på b19 toppen var pluggat men inte insugets kanal.. Men det var värt besväret!
Hoppas få ner bränsleförbrukningen litegrann iaf.

Sist låg den på 1,37!!
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]