Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått nå problem mä min bil, de är baklysena som krånglar, dvs alla lysen är svarta förutom vänstra sidan när man har handbromsen ilagd. Vad kan detta bero på? Ingen säkring är helt slut men några som är väldigt tunna trådar kvar. Kan detta va felet eller har ni några tips?
Har även problem nu med att den går hackigt. Är bara under vinterhalvåret det uppstår och kan gå hackigt båda varm som kall?
Kolla jordflätorna under huven. Den smala som sitter mellan ventilkåpans bakre skruv och torpedvägg. Den vid batteriet, kaross, motor. Lossa dem och putsa bort ärg och rost på kontaktytorna. Den smala kan ha gått av. Byt den isf till en ny. Lägg på nån kontaktförbättrande sprej. Byt alla säkringar till fräscha nya, gnugga/snurra dem så du får bort oxid. Sätt inte krafigare säkringar än det ska vara. Kolla jordningarna till framlyktorna och blinkers. Under och bakom mittpanelen sitter jordskruv för diverse funktioner. Kolla dessa.
Gräv fram och titta på bakljusens jordkablar. Sitter i närheten av glödlampsinfästningarna. Följ de svarta kablarna från ljusen så hittar du dem. Lossa kombiinstrumenthuset vrid åt sidan och tryck fast kablarna och anslutningarna bakom huset. :-)-)
Jag vill bara kommentera en liten sak. Du skriver: "Ingen säkring är helt slut men några som är väldigt tunna trådar kvar".

En säkring kan inte vara halvdålig eller opålitlig i det avseendet. Den är digital. Antingen hel eller trasig.
Däremot kan det vara som Örnen skriver, oxider och glappkontakt på säkringar. Det gör att dom inte släpper igenom strömmen. Dom kan också åldras, men då brukar dom "brinna av", gå sönder.

Att ledaren i en porslinssäkring ser tunn ut är bara riktigt. Den är gjord så för att bara släppa igenom en i förväg bestämd ström. Kommer det mera, så brinner säkringen av. Och det hörs ju på namnet "Säkring". Den har alltså säkrat mot att det har kommit för mycket ström i den avsedda kretsen, som kanske skulle börja brinna i stället. Och det är förbrukaren, lampor, fläktar och annan utrustning som "kräver" strömmen genom att ta vad dom vill ha.
Jag har varit med om nån gång att en funktion. I mitt fall hade jag dragit en 1Amp säkring från min Calix micro timer (start-ur till blockmotorvärmare, och kupévärmare) som strömförsörjdes via en av bilens 8 Amp säkringar i säkringsboxen. Ibland sommar som vinter slog tiduret på/av just som jag vred startnyckeln. Klockan på tiduret nollställdes då så jag fick ställa in de programmerade tiderna och tiden på nytt. Hände bara 1 av 100-150 starter så jag funderade inte så mycket på detta. Upptäckte av en slump att säkringen (tennet) hade gått av men inte brunnit utan bara en liten mikroskopisk spricka. Efter säkringsbyte har det aldrig hänt igen.

Liknande fel har varit glödtrådar i diverse lampor.

Därför är det aldrig fel att börja söka konstiga fel på enkla ställen.

Ett annat fel som uppstår vid dålig jordning kan vara att jorden söker sig andra vägar och det kan orsaka blinkande lampor och annat skoj. Tex en gång blev ena gasdämparen till bakluckan het då jag hade igång elbakrutan(245:a). Berodde på jordkabeln under gångjärnet mellan bakluckan och kaross gått av på ena sidan.
Jo, det är säkert så att elektronik kan ge dom mest konstiga fel när läckströmmar och jordfel uppträder. Och det är alltid dom konstiga undantagen som brukar vara dom mest svårlösta problemen. Dom följer inga givna regler.
Örnen beskriver också ett standardfel på Volvo 245, kabelbrott i gångjärnen till bakluckan. Jag fick byta mitt kablage när bilen var ca 10 år gammal. Om man får det felet, kan man även överväga att byta gångjärnen samtidigt. Dom slits också, och det är inte stål i dom. Möjligen någon sorts alu-zinkgjutgods?
Jadu
För ungefär 10år sedan köpte jag min 245:a. Bytte då båda kabelmattorna till bakluckeriet då jag gillar när grejorna funkar och hatar glapp o elände. De kabelmattorna gick sönder efter 6mån. Åkte till Volvo för att reklamera,men trots att jag bytt dem själv så bytte Volvo ut dem gratis. Jag blev förstås glad för jag misstänkte jag sträckt dem eller på annat sätt felmonterat så de pajat. De som Volvo bytte höll ca 6 månader så jag for tillbaks och de bytte på nytt. Samma sak hände efter 8 månader men då iddes jag inte längre utan löste problemet på eget sätt.
Lossade luckan helt, tog lös gångjärnen. Bytte ut de dåliga originalkablarna (svarta) för jordningen genom gångjärnen. Klippte av kablarna för elbakruta, torkarmotor, skyltbel, c-lås och bromsljus där de spruckit. (Där de veckar sig i gångjärnen) tog bort ngn cm extra så att kunna vara säker kablarna var brottsfria. Skalade bort en bit av plasthöljena åt båda hållen. Sen köpte jag silikonkablar/laboratoriekablar (svarta och röda) från ELFA. Det blir totalt 4 kablar på vardera sida. Elbakrutekabeln är delad i två delar när den går genom. Skarvarna löddes omsorgsfullt och krympslang sattes över skarvarna. Något kabelhölje behövs inte för "kabelpaketen". Man kan ta korta bitar krympslang trä på med någon cm avstånd och värma fast så kablarna hålls ihop vid montering. 8ggr 20cm långa bitar silikonkabel behövs+ 2 ggr 15cm för jordkabeln i gångjärnen.
Gångjärnen ska vara mycket slitna för att behöva bytas, originaljordkablarna inuti håller med dåligt. Ringakabelskorna sitter inpressade i alu stift. Bryt upp ringkabelskon så bara kabeln lossar och löd fast den nya kabeln i ringen. Slå lite försiktigt på stiftet så ringen sitter bättre och inte glappar.
Silikonisolerad kabel ELFA
1,0 504×0,05 2,4 Svart 55-572-44 19.80
1,0 504×0,05 2,4 Röd 55-572-51 19.80
Se till så att du får billigaste fraktsättet. Till mig skickade de ett paket 10*60*60cm stort och 1,5kg tungt med en jädrans massa frigolit, trots jag bad om det billigaste. När jag ringde och klagade på fraktkostnaden på 250kr så var svaret. Vi gör alltid så. Vikten för kablarna var under 100g för den lilla påse stor som ett litet kuvert som fanns under lagren av frigolit. Fick lite kompensation senare.

Jag bytte till silikonkabel för 7-8 år och har allt fungerat klanderfritt sen dess.
Några undringar eller funderingar så hör av dig/er så får du/ni veta mer. :-)-)
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]